Sök

Annonssamarbete med postnord

Här skapas framtidens logistiklösningar

”Om man inte testar hur nya tjänster tas emot riskerar man att bygga något som kunderna inte vill ha”, säger Kenneth Verlage, affärsutvecklingschef på PostNord. Foto: Samuel Unéus

Christopher Lembke

Kommersiell redaktör

I PostNord Logistics Labs sker Ingen affärsutveckling utan att kunderna är med vid bordet. ”Vi jobbar tillsammans för att skapa de tjänster och funktioner kunderna behöver”, säger affärsutvecklingschef Kenneth Verlage.

De senaste åren har PostNord totalt förändrat sitt sätt att utveckla nya tjänster.

”Vi har bytt från ett inifrån-och-ut-tänk till att tänka utifrån och in. All utveckling av nya tjänster och funktioner sker i nära samarbete med kunderna”, säger Kenneth Verlage och tillägger:

”Om man inte testar hur nya tjänster tas emot riskerar man att bygga något som kunderna inte vill ha. Då står man där, två år senare och femton miljoner kronor fattigare, med en lösning som inte funkar i verkligheten”.


Logistics Labs är PostNords innovationskoncept för att snabbt testa och lansera nya lösningar.  

”Vi har små utvecklingsgrupper där kunderna, säljavdelningen och affärsutvecklarna är med. Vi bygger enkla, billiga lösningar för att testa funktionen så snabbt som möjligt.”

Arbetssättet har kortat utvecklingstiden väsentligt.

”En lösning vi bygger på tre månader i dag tog tidigare ett och ett halvt år att bygga. Och då var det inte säkert att vi fick det vi beställt.”

Läs mer om PostNords olika leveransalternativ

Logistics Labs är en framgångssaga. Bland tjänsterna som utvecklats finns bland annat PostNords mottagarapp, kundportalen och retailappen. Inte minst retailappen har varit efterlängtad bland e-handelskunder med fysiska butiker, och gör att fysiska butiker nu kan bli fullt fungerande utlämningsställen.

”Butiken får en komplett utlämningsstation direkt i handen. Appen kan laddas upp i flera enheter och butiken kan till exempel skapa tre separata köer när det är mycket kunder.”

”Det driver merförsäljning till butikerna och vi kan samtidigt sprida ombudsbördan för våra utlämningsställen.”

Så funkar PostNords smarta företagsapp

Mottagarappen har fått ny funktionalitet som låter konsumenterna följa och styra sin leverans enklare och den nya Kundportalen har fått en helt ny teknisk bakgrund.

”Den ger bland annat snabbare svar om var kundernas paket befinner sig.

Att tillåta misstag i utvecklingsarbetet är en avgörande del i den förändrade kulturen.”

”Det har nästan blivit coolt att misslyckas. Om du inte törs göra fel kommer du aldrig lyckas skapa en fantastisk produkt.”

PostNord Logistics Labs

Logistics Labs startade för fem år sedan i syfte att bryta PostNords långa utvecklingscykler och göra bolaget bättre på att lansera i stället för att planera. Konceptet går ut på att, tillsammans med kunderna, hitta möjliga lösningar på olika problem och sedan testa lösningarna så snabbt och billigt som möjligt.
Tanken är att skapa enkla förslag på lösningar som kunderna får testa. Bland de tjänster som utvecklats genom Logistics Labs finns mottagarappen, kundportalen, retailappen och leveranser med hjälp av digitala lås i bland annat paketboxar, bakluckor och kylskåp.
Modellen är i dag förebild för hela PostNords digitala affärsutveckling.

Detta är en sponsrad artikel från PostNord – läs mer om deras vinnande logistik härSponsrade inlägg är en del av Breakits annonserbjudande. Inläggen skrivs inte av Breakits reportrar utan av vår kommersiella avdelning. Om du har frågor kring sponsrade inlägg, hör av dig till sales@breakit.se.

Läs mer