Så mycket tjänar Uber Eats cykelbud 2018

Breakit - Så mycket tjänar Uber Eats cykelbud 2018
Uber Eats europachef Filip Nuytemans samt Bodil Sidén, kommunikationsansvarig för Uber i Sverige. Foto: Istockphoto samt Breakit.
Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
Reporter

Här är de viktigaste förändringarna för cykelbuden som levererar din lunch.

Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
Reporter

39 kronor i timmen. Det blev lönen när jag i fjol testade livet som wallraffande cykelbud hos Uber Eats. Bilden av mycket låga löner bekräftades även av ett stort antal cykelbud som anonymt berättade för Breakit om sin situation.

I stort sett direkt efter granskningen lovade Uber Eats bot och bättring.

Idag, nästan ett år senare, höll Uber Eats pressträff för att berätta hur bolaget har förbättrat villkoren. 

”Vi har dels höjt ersättningen rakt av, och dels jobbat på att öka effektiviteten i plattformen. Sedan har vi jobbat med kommunikation mot kurirerna för att hjälpa dem att öka sin intjäning”, säger Filip Nuytemans, europachef för Uber Eats.

Detta har enligt bolaget resulterat i att snittlönen före skatt nu ligger på 100 kronor per timme. Under lunch- och middagsrusningen – den tiden då Uber Eats rekommenderar sina bud att jobba – är siffran 110-125 kronor per timme före skatt.

”Det är nivån som vi har siktat mot. Det som är viktigt nu är att göra ersättningen så stabil som det går. Det finns alltid kurirer därute som tjänar mindre, och vi försöker säkerställa att alla kan komma upp till den summan”.

Ratar traditionell timlön

Ett snabbspår till det målet vore att införa en regelrätt timlön. Det är dock inte aktuellt för Uber Eats.

”Människor på vår plattform får betalt för det arbete de utför, vilket är att leverera. Därmed betalar vi för för vad de gör: upphämtning, antalet kilometer och avlämningen”, säger Filip Nuytemans.

För Uber innebär detta upplägg att bolaget inte förlorar pengar på löner i händelse av att efterfrågan tillfälligt viker. Den ekonomiska risken i systemet ligger fortsatt på buden.

”Det är viktigt att understryka att människor är fria att gå online och offline när de önskar. De är fria att välja att bli en partner till oss eller inte”, säger Filip Nuytemans och fortsätter:

”Om vi inte har en bra plattform, med en bra möjlighet att tjäna pengar, så har vi ingen plattform. Vi måste säkerställa att ersättningarna är rättvisa, tillräckliga, och stabila. Annars kommer inte folk att köra för vår plattform. Det viktiga för våra kurirer är flexibiliteten”.

Vill öka säkerheten

Uber Eats presenterade även åtgärder för att stärka säkerheten för buden som just nu cyklar genom Stockholm på vinterhala vägar. En viktig förändring är att alla bud som är online på plattformen nu täcks av en försäkring hos AXA.

I övrigt tryckte Uber Eats ledning på att man investerat i ny utrustning som cykelbuden får. På gatorna kommer det att märkas i form av nya gröna jackor och väskor som ska göra att buden syns mer.

”De nya jackorna och väskorna är mycket mer reflekterande. Det är en nyckelfaktor eftersom det blir mörkt här på vintern”.

Ger ni cykelbuden hjälm?

”Vi har hjälmar, men jag vet inte hur många av våra kurirer som har fått dem".

Men hjälm ingår inte i ert standard-kit?

”Nej, hjälm ingår inte i standard-kitet. Vi är fast beslutna i att förbättra oss, och det finns saker vi kan göra bättre framöver. Genom att hela tiden prata med våra kurirer kan saker som hjälmar eller vinterdäck komma upp som saker vi behöver implementera”.

Fotnot: Efter att intervjun avslutades uppger Uber Eats kommunikationschef att hjälmar "kommer i april till alla kurirer mot deposition".

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel