Sök

Ny svensk succé på Kickstarter - Pugz redan över miljonen

Zound industriesPugzEarin

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

I torsdags lanserade Pugz sin kickstarterkampanj för att få in pengar till sina första trådlösalurar. Det blev en omedelbar succé och redan första dagen hade de nått målet på 50.000 dollar.
“Det är helt överväldigande, folk har varit otroligt snälla”, säger medgrundare Vahid Toosi.

Bolaget försöker slå sig in på en marknad som blir allt hårdare och proppfull med svenska succéer. Bland annat konkurrerar de med Zound industries som just släppt sin nya telefon och även Earin som också gör trådlösa hörlurar.

“Vi ser oss inte så mycket som en konkurrent till Earin faktiskt. Det viktigaste för oss är att folk fattar att man kan använda trådlösa hörlurar överhuvud taget. Om det går bra för dem tror jag att det kan gynna oss också i slutändan”, säger Vahid Toosi.

En av de konkreta skillnaderna mellan Pugz och andra hörlursbolag är laddningsfunktionen. Enligt Vahid Toosi är de den enda leverantören idag som erbjuder möjligheten att ladda hörlurarna samtidigt som man lyssnar.

“Eftersom lurarna är trådlösa så brukar batterierna vara i själva hörlurarna. Då märkte vi snabbt att batterikapaciteten blir på gränsen till att vara för lite för de som lyssnar jättemycket. Vi ville inte kompromissa på storlek eller känsla så därför satsade vi på att utveckla en lösning som gör att man kan ladda hörlurarna med telefonen samtidigt som man fortsätter lyssna", säger han.

Tidigare har man haft problem med att bluetoothfunktionen startar om varje gång man kopplar till en sladd, men Pugz har lyckats ta sig runt problemet.

“När vi började sa alla att det inte gick att ändra på, men vi tänkte att det där är ju software. Det är ju bara att ändra det om man vill”, säger Vahid Toosi.

Bolaget är grundat av bröderna Vahid och Hamid Toosi och backas enligt uppgift av flera tunga bolag. Vahid Toosi vill dock inte gå in på vilka det handlar om eller hur mycket de har investerat i bolaget.

“Vi klarar oss ett tag framåt, men vi behöver även Kickstarterkampanjen rent ekonomiskt för att kunna växla upp”, säger han.

Intresset har varit mycket stort och målet på 50.000 dollar uppnådes redan första dagen. Sen på lsöndagsskvällen hade 163.176 dollar kommit in vilket mostvarar närmare 1,6 miljoner kronor.

Pengarna är viktiga men inte enda orsaken till Kickstarter-kampanjen. 

“Utöver förhandsbeställningarna har Kickstarter blivit mer och mer som en PR- och presskanal. Vi får ut vårt budskap till väldigt många där. Dessutom är det ett sätt att testa konceptet på marknaden. Hela grejen är att folk lägger pengar på en idé som de hoppas förverkligas. Just nu är det över 1.200 personer som har sagt att de vill ha våra lurar och är villiga att lägga pengar på det”, säger han.

De nya pengarna ska gå till att faktiskt starta produktionen. Det är en del av dealen på kickstarter att varje person som ger bolaget pengar får ett par lurar tillbaka.

“Nästa steg för oss utöver själva produktionen blir att få ut det här så att folk får veta att vi existerar”, säger Vahid Toosi.

Läs mer