Radinn lanserar elektrisk jetboard – redan sålt för 30 miljoner

Breakit - Radinn lanserar elektrisk jetboard – redan sålt för 30 miljoner
Alexander Lind, medgrundare och vd på Radinn. FOTO: Press
Tobias Blixt
Tobias Blixt
Reporter

Svenska företaget Radinn har arbetat på sin elektriska jetboard i nästan 6 år. Redan innan den breda lanseringen har de sålt ungefär en tredje del av alla planerade brädor.

Tobias Blixt
Tobias Blixt
Reporter

Svenska företaget Radinn vill få människor att glida fram över vattnet, utan att behöva förlita sig på väder och vind. Företaget startade som ett projekt på Lunds universitet 2012, sin första elektriska jetboard lanserade man under 2015.

Då var syftet att introducera ett koncept och bevisa att marknadspotentialen fanns.

Nu är Radinn mitt uppe i lanseringen av den uppföljande produkten G2X Jetboard och redan nu har de sålt brädor och kringutrustning för närmare 30 miljoner kronor, vilket motsvarar ungefär en tredjedel av den planerade försäljningen av jetboards under året.

“Vi ska producera tusen brädor i år och totalt sett är tusen brädor budgeterat till 85 miljoner kronor. Men en hel del försäljning hittills utgörs också av kringutrustning som exempelvis batterier”, säger Alexander Lind, vd och medgrundare av företaget.

Den officiella lanseringen skedde den 20 januari på Boot Düsseldorf, världens största båtmässa. Hittills har man riktat sig mot företag, men nu ligger fokus på en bredare lansering i maj. Att deras bräda för 90.000 kronor ska sälja tycker inte Alexander Lind att det råder några tvivel om.

“Försäljningen har aldrig varit vår största utmaning, det finns helt klart fler än 1000 personer i världen som vill köpa den här produkten. Utmaningen ligger i att få produktionen att flyta på och just nu är det helt klart en high end-produkt.”, säger Alexander Lind.

Men för att fortsätta växa måste man lyckas fånga den stora massan och då är priset en avgörande fråga. Det finns dessutom många som försöker komma in på marknaden.

“Vi tror att det finns en massmarknad, men priset måste ned och vi måste bygga upp produktkedjan först”, säger Alexander Lind.

“Det dyker upp konkurrenter med nya prototyper hela tiden, men vad de flesta gör är vad vi gjorde 2013. Vi ser det som ganska positivt eftersom att vi är de som kan leverera, vi är de som finns ute i butik och är de som man kan beställa från.”

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel