Sök

Amerikanska politiker kräver utredning om Facebooks datahantering

Meta

Mark Zuckerberg ställs till svars för hur Facebookdata använts i Trumps valkampanj. Foto: Istockphoto/TT

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Facebook ska utredas för datamissbruk och branschen behöver regleras hårdare. Det kräver delar av den amerikanska kongressen.

Analysföretaget Cambridge Analytica som arbetade med Donald Trumps valkampanj 2016 använde sig av data från 50 miljoner amerikanska Facebookprofiler utan personernas vetskap. Uppgifterna användes bland annat för personaliserad Facebookreklam, skriver Reuters.

“Vi utnyttjade Facebook till att skörda miljontals människors profiler. Och bygga modeller för att utnyttja vad vi visste om dem och sikta in oss på deras inre demoner. Det var grunden som hela företaget var byggt på, säger 28-årige visselblåsaren Christopher Wylie till The Guardian-ägda The Observer.

Uppgifterna om hur Facebookprofilerna använts har fått flera amerikanska politiker att reagera.

”Det är helt klart att dessa plattformar inte kan övervaka sig själva. De säger ’lita på oss’. Mark Zuckerberg måste vittna inför senaten”, skriver den demokratiska senatorn Amy Klobuchar på Twitter.

Den demokratiska senatorn Mark Warner säger att det inträffade visar att det behövs regleringar kring marknadsföring på internet och kallar industrin för “vilda västern”

Facebook har lagt ansvaret på Cambridge Analytica, som fick tillgång till datan 2014. Att den sparats och använts vid Trumps valkampanj 2016 säger sig bolaget inte ha haft vetskap om. Facebook säger i ett uttalande att de överväger att ta till juridiska åtgärder mot Cambridge Analytica.

Facebooks säkerhetschef Alex Stamos skrev under gårdagen en tweet där han menade att det inte var en läcka då man inte bröt sig in i några system, kringgick några tekniska kontroller eller missbrukade en brist i systemet. Han har dock valt att ta bort denna tweet, även om han hävdar i en annan tweet att den inte innehöll någon felaktig fakta.

Visselblåsaren Christopher Wylie säger att han skäms över vad han gjort och pratar i termer som att han ”knäckt Facebook”.

Enligt USA:s federala valkommission anlitade Trumpkampanjen Cambridge Analytica i juni 2016 och betalade över 6,2 miljoner dollar (motsvarande nära 51 miljoner kronor) för dess tjänster.

Läs mer