Sök

Referanza vill göra alla till influencers – plockar in ny marknadschef

Referanzainfluencers

Nicole Michaelis, nytillträdd marknadschef på Referanza. Foto: Press.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Nicole Michaelis axlar den nya chefsrollen på Paradox-grundarens portföljbolag.

Startupbolaget Referanza har tagit fram en tjänst som baseras på att vanliga människor ska rekommendera prylar och upplevelser för varandra på sociala medier. Bolaget kallar systemet för “micro influencer marketing”.

I höstas tog bolaget in drygt 6 miljoner kronor från bland annat Paradox-grundaren Fredrik Westers investmentbolag, till en värdering på ungefär 25 miljoner kronor. Pengarna ska användas till att rekrytera fler personer.

Nu har bolaget satt sprätt på det nya kapitalet och plockat in en marknadschef. Nicole Michaelis har egentligen konsultat för bolaget sedan 2016 men nu axlar hon rollen som marknadschef på heltid.

“Vi kom jättebra överens från början men jag var inte riktigt redo att ta mig an den krävande rollen som marknadschef än. Nu har vi båda insett att jag har mer att ge och det driv de behöver för att nå investerarnas tillväxtmål”, skriver Nicole Michaelis i ett mejl till Breakit och fortsätter:

“Jag tror också att det är en bra match för att jag har engelska och tyska som mina förstaspråk, det är två marknader som Referanza vill ge sig in på i den nära framtiden.”

Förutom sitt arbete med Referanza har hon också arbetat med flera andra bolag genom sitt engagemang på affärsskolan Hyper Island.

Vad blir din största utmaning nu?

“Det blir att bygga varumärket och en konsekvent kommunikation utåt medan vi fortsätter reda ut vad som lockar de användare vi är ute efter”, skriver hon.

Läs mer