Sök

Här är Daniel Eks hemliga vapen – makten över vad du lyssnar på

SpotifySpotifys börsnotering

Erik Wisterberg tolkar Spotify-chefernas snack i New York.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Spotify styr 31 procent av allt lyssnande på plattformen.
Nu är det dags att förvandla den makten till pengar, skriver Breakits Erik Wisterberg i en nyhetsanalys.

Den som hade förväntat sig att Daniel Ek skulle dansa ut på scenen i New York och ge en prognos för när Spotifys affärsmodell ska generera vinst – eller hur den behöver ändras för att det ska kunna ske – blev besviken under torsdagskvällen.

Faktum är att de konkreta nyheterna var mycket få under Spotifys allra första kapitalmarknadsdag.

Men för den som läser mellan raderna utkristalliserade sig framtiden som en röd tråd genom samtliga presentationer under torsdagskvällen.

Alla snackade om hur Spotify är en marknadsplats, inte "bara" en streamingtjänst, med två sidor: Artister och fans.

Ur utsagorna från de tre tyngsta Spotify-cheferna på plats i New York går det att urskilja en tydlig linje för streamingjättens framtid.

Kanske ser vi konturerna av en helt nya affärsmodell?

Vd:n Daniel Ek, CFO:n Barry McCarthy och utvecklingschefen Gustav Söderström var alla inne på samma sak.

Spotify har en publik på 159 miljoner användare. 31 procent av alla uppspelningar genereras nu av spellistor som Spotify har makten över – kurerade (som Rap Caviar) och AI-genererade (personliga spellistor som Daily Mix och Release Radar).

För inte så många år sedan var denna siffra nära noll, och den växer fort.

Det verkar som att folk gillar att serveras skräddarsydda spellistor, och upptäcka ny musik på det sättet.

"Det sätter Spotify i kontroll över efterfrågan. Den här möjligheten är en som vi bara precis har börjat att utforska, men det är något som exalterar oss mycket", sade Daniel Ek.

Vad händer när Spotify styr över 50 procent av allt lyssnade på plattformen? Makten över lyssnandet ger flera möjligheter.

Signalen som de tyngsta Spotify-cheferna ger är att det är dags att förvandla den till pengar. De sade inte hur, men här är min bästa gissning: 

#Spotify kan bygga ut sin plattform för att bli ett slags Google Adwords för musik. Man låter helt enkelt artister, labels eller managements köpa sig till exponering mot relevanta målgrupper för att lansera sina låtar. Spotifys detaljerade data om sina användare borgar för att ett sådant verktyg kan bli mycket träffsäkert.

# En annan väg att gå är att göra ungefär samma sak, men istället byta exponering i spellistorna mot lägre royalty-utbetalningar. I dagsläget är dessa utbetalningar så pass höga att Spotify enligt sitt eget prospekt inte kan garantera att den nuvarande affärsmodellen kommer att generera vinst.

Tydligast av dem alla var Netflixveteranen Barry McCarthy. Han pratade om att större skala kan skapa bättre marginaler.

"Speciellt när du äger skapandet av efterfrågan", adderade Barry McCarthy.

Räkna med att en del av Spotifys närmare 2000 utvecklare redan är sysselsatta med detta.

Läs mer