Sök

Hon vill kränga måttsydda kostymer till dig – från andra sidan av jorden

Once a dayModestartupresan

Karin Lundholm, grundare av Once a day. Foto: Jonas de Lange.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Karin Lundholms bolag Once a day tar upp kampen med premiumkostymerna med sin e-handel.

I princip varenda man i världen behöver vid något tillfälle en kostym. Den som har köpt en vet att det finns flera potentiella hinder: För smal, för stor, för breda axlar, för långa ärmar och inte minst för mycket pengar.

Svenska Karin Lundholm vill göra det enklare att införskaffa måttbeställda kostymer, och dessutom lite billigare.

Breakit träffar på henne på kontorshotellet The Hive, på 14:e våningen mitt bland skyskraporna i centrala Hongkong.

”I början fick jag fokusera mycket på att hitta kontakter. Jag satt med noll visitkort när jag kom hit”, säger hon.

På kontoret sitter ett tjugotal entreprenörer – de flesta av dem västerländska – och knappar på sina datorer i skrivbordsgrupper. Väl därinne hade man kunnat tro att man hade hamnat på startuphubben SUP46 i Stockholm, om det inte vore för den längre hissfärden och den påtagliga luftfuktigheten.

Ungefär så här går Once a days process till:

  • Konsumenten mäter sig själv med hjälp av en kompis och guidning från Karin Lundholm över Skype eller Facetime.
  • Konsumenten väljer vilken design och kostymmodell hen vill ha.
  • Det unika kostymmönstret – det vill säga alla olika delar av plagget – ritas upp och klipps ut för att sedan sys upp på fabrik.
  • Den färdiga kostymen skickas tillbaka till konsumenten.


Än så länge driver Karin Lundholm bolaget helt själv och är med i varenda steg i processen.

Idén till bolaget uppstod när hon bodde i Vietnam och letade efter en bra kostym till sin man.

”Han började gå till skräddaren efter att vi flyttade, men det blev aldrig bra. De fick inte till det på det sätt han ville ha det. Så jag började läsa på om kostymer”, säger Karin Lundholm.

Utan någon erfarenhet av modebranschen bestämde hon sig för att ta saken i egna händer.

Kostymerna på hennes sajt börjar på drygt 1.100 dollar, vilket motsvarar nästan 9.000 kronor. Det kanske låter dyrt men enligt Karin Lundholm är det ett snäpp under måttbeställda kostymer generellt i Sverige och ofta vad man kan få betala för en vanlig massproducerad kostym hos de stora modehusen.

För ungefär ett år sedan flyttade hon till Hongkong för att driva verksamheten därifrån. Produktionen flyttade hon samtidigt till kinesiska fastlandet.

Varför flyttade du produktionen till Kina?

”Det är en annan känsla för kvalité här. Vietnam är bra på massproduktion och prispress men håller inte riktigt samma nivå”, säger hon.

Karin Lundholm berättar att en viktig lärdom för henne var insikten att olika fabriker levererar olika kvalité.

“Man kan inte gå till en premiumtillverkare och säga att man vill ha billiga varianter, eller tvärt om. De tränar upp sin personal till en nivå och då är det den som gäller”, säger hon.

Samtidigt är det inte lätt att sålla bland alla tillverkare.

“Alla säger att de levererar premium såklart. När man har visat hur man vill att produkten ska se ut och de svarar ‘Don’t worry’, då vet man att det är dags att oroa sig”, säger hon.

Once a day är fortfarande i startgroparna och förra året omsatte bolaget ungefär 325.000 kronor. Längre fram har Karin Lundholm större planer. Om tre år räknar hon med att ha tio anställda, gärna som pratar olika språk så hon kan nå fler marknader än den svenska och engelskspråkiga marknaden.

“Då vill jag kunna jobba från vart jag vill i världen och bygga upp mitt team därifrån om det blir Stockholm, New York eller Tokyo vet jag inte.”

Det här är en redaktionell artikelserie som vi kallar för Startupresan. Det är ett journalistiskt oberoende projekt där vi på Breakit bestämmer vad vi vill skriva om, och som presenteras av Lufthansa.

Rättelse: I en tidigare version av texten skrev vi att Once a day gör skräddarsydda kostymer. Den korrekta termen är att kostymerna är måttbeställda, efter som de sys upp på fabrik och inte av en skräddare, även om det sker efter kundens specifika mått.

Läs mer