Sök

Köpa aktier i Spotify? Här är 6 frågor du vill ha svar på

SpotifySpotify-aktienMusik

Foto: Istock / Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Vi listar frågorna som Spotify behöver svara på inför den kommande börsnoteringen.

Spotify meddelade i slutet av februari att de kommer att noteras på New York-börsen. I förra veckan avslöjade Bloomberg att handeln i aktien kommer att börja under vecka 14 – som börjar 2 april. Men det finns många frågetecken kvar att räta ut och förhoppningsvis blir en del saker utredda i samband med Spotifys direktsända investerardag som drar igång 18:00 ikväll.

Här är några av frågorna som Spotify-grundaren Daniel Ek sannolikt kommer behöva svara på ikväll.

Hur ska Spotify kunna bli lönsamt?

Spotify har fortfarande inte lyckats bli lönsamma efter tio år som produkt. Av prospektet kunde vi utläsa att intäkterna förra året uppgick till 41 miljarder kronor, men att förlusterna före skatt landade på hela 12,4 miljarder kronor. Lejonparten av den förlusten, omkring 8 miljarder kronor, kommer dock från finansiella engångsposter i samband med Tencent-affären i december. Men även rörelseförlusten, som säger mer om hur själva verksamheten går, ökade något under 2017, till 3,8 miljarder kronor.

Ett problem för Spotify är att kostnaderna ökar för varje ny kund som börjar använda tjänsten, till skillnad från vissa andra techbolag som har en mer "fast" kostnadsbas. Detta eftersom att Spotify måste betala ut runt 70-80 procent av sina intäkter i form av royalty till artister. 

Men även om kostnaderna för licenser ökar med varje ny kund så ökar intäkterna mer. Prospektet visade att intäkterna ökade med 38,5 procent förra året, medan kostnaderna för rättigheter bara ökade med 27 procent.

Frågan är bara hur lång tid det dröjer innan lönsamheten är ett faktum?

Intäkten per användare sjunker. Går det att vända?

Även om de totala intäkterna ökar, så tjänar Spotify mindre och mindre pengar per kund. Under 2015 tjänade Spotify ungefär 72 kronor per betalande användare, 2017 var den siffran nere i 53 kronor. Att intäkten per kund sjunker beror bland annat på lanseringen av familjeabonnemang, där flera personer kan använda samma abonnemang.

Breakit har tidigare spekulerat i möjligheterna att Spotify skulle höja priserna i exempelvis Sverige, som ett sätt att öka intäkterna.

Men så sent som för några dagar sedan meddelade Spotify att de expanderat till fyra nya länder och där gått in med riktigt låga priser jämfört med i Sverige. Konkurrensen i ett land som USA är dessutom stenhård, vilket gör att Spotify knappast kommer kunna höja priserna där.

I dag har Spotify lyckats omvandlat över 40 procent av sina gratisanvändare till betalande kunder. En knäckfråga inför framtiden är i hur stor utsträckning de kan fortsätta locka över användare till betaltjänsten. Spotify tjänar mer pengar på betalande användare än vad de tjänar på de reklamintäkter de får in på gratisanvändarna.

Vad talar för Spotify i konkurrens mot jättar som Google, Apple och Facebook?

Apple Music har sagts vara på väg att gå om Spotify i antal prenumeranter i USA. Globalt har Apple Music nu över 36 miljoner betalande användare i jämförelse med Spotify som har runt 70 miljoner betalande användare.

Spotifys stora fördel är att de är fokuserade på en enda tjänst. Att strömma musik. De har också lagt grunden för hur människor i dag lyssnar på musik och har ett försprång på marknaden.

Men de stora jättarna sitter på sina egna produkter och plattformar som kan användas för att lansera egna tjänster. Apple och Google levererar redan nu produkter med sina egna mjukvarulösningar förinstallerade.n

Vad händer den dagen då Google eller Apple försöker prisdumpa?

Kommer Spotify göra en "Netflix"?

Spotify producerar idag inte någon egen musik, förutom några enstaka låtar. Det innebär att de alltid måste dela med sig av intäkterna till skivbolagen. Skulle Spotify själva börja producera musik skulle de kunna kapa bort skivbolagen från affären och på så sätt drastiskt sänka kostnaderna.

Vi har tidigare skrivit om “fejkade” artister på Spotify. Det blev en snackis förra året när det visade sig att Spotifys spellistor fylldes ut med artister som verkade vara påhittade. En svensk producentduo stod bakom minst 75 miljoner strömningar från “fejkade” artistnamn – med lägre royalty än skivbolagens artister.

Det tyder på att Spotify är intresserade av att runda skivbolagen och på så sätt minska kostnaderna. Frågan är om de är beredda att gå så långt som att producera egen musik fullt ut.

Kommer Spotify fortsätta att fokusera på musik?

Spotify har experimenterat med både podcasts och filmmaterial på sin plattform. Musik är fortfarande huvudprodukten, men företaget har visat att det finns utrymme för andra typer av innehåll och det skulle kunna vara ett sätt att locka nya användare.

Kommer Spotify bli en bred medieplattform?

Vilken betydelse har det att Spotify direktlistas?

Ganska stor. Det innebär kort att bolaget inte ger ut några nya aktier. Istället låter de redan existerande aktier handlas på New York-börsen. En direktlistning gör att Spotify slipper vissa engångskostnader, men det kan också skapa en osäker handel med hög volatilitet när handeln drar igång.

Kanske får vi veta mer om valet att direktlistas under kvällens möte?

Läs mer