Begravningsjätten Fonus satsar digitalt och på lågpris

Breakit - Begravningsjätten Fonus satsar digitalt och på lågpris
ikael Åbom, vd för Fonuskoncernen
Caroline Englund
Caroline Englund
Reporter

Fonus tar upp kampen mot digitala konkurrenter och satsar på sajten farväl.se.

Caroline Englund
Caroline Englund
Reporter

De senaste åren har det pratats allt mer om en digital begravningsmarknad. Breakit har tidigare skrivit om bolaget Funera som startades 2013 med ett uttalat mål att utmana de stora jättarna genom låga priser och nättjänster. Bolaget tog in riskkapital på åtskilliga miljoner men tvingades till rekonstruktion i höstas.

En konkurrent till Funera är Lavendla som i januari tog in sammanlagt 23 miljoner kronor i riskkapital från Eequity och Bonnier ventures.

Nu ska branschens riktiga bjässe Fonus utmana och man gör det med den nya satsningen "farväl.se".

“Begravningsmarknaden har hög konkurrens, något vi tror är nyttigt, det sporrar oss att hela tiden bli bättre. Men idag kan vem som helst starta begravningsbyrå utan erfarenhet och tillstånd vilket tyvärr skapat en marknad där risken finns att kunderna inte får det de förväntar sig”, säger Mikael Åbom, vd för Fonuskoncernen i ett pressmeddelande.

Fonuskonceren skriver att konsumenternas behov ständigt förändras och att den här satsningen är en förhoppning om att möta kraven från kunderna.        

“Idag ser vi en tydlig trend att fler och fler väljer en personlig begravning. Samtidigt ser vi också att spridningen mellan olika behov ökar”, säger Mikael Åbom i pressmeddelandet.

Hela den svenska begravningsmarknaden uppskattas vara värd 2,5 miljarder kronor – och då tillkommer ytterligare någon miljard för juridiska tjänster kopplade till begravningen och gravstenar. I dag har Fonus, som är en ekonomisk förening där begravningsentreprenörer är medlemmar, runt 30 procent av marknaden.

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel