Sök

H&M-konkurrenten Inditex som äger Zara ökar kraftigt på nätet

H&MInditexe-handel

Foto: Istockphoto

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

E-handeln växte med över 40 procent.

Kampen på klädmarknaden hårdnar och på onsdagsmorgonen redovisade spanska klädbolaget Inditex, som äger bland annat H&M-konkurrenten Zara, redovisar en omsättning och ett resultat i linje med förväntningarna.

Bolaget berättar också att onlineförsäljningen ökade med 41 procent under fjolåret. Det kan jämföras med H&M som siktar på att e-handeln växer med 25 procent i år. Trots det är andelen av Inditexs försäljning online lägre än H&M:s motsvarande. 10 procent av det spanska klädbolaget försäljning sker på nätet medan H&M:s siffra är 12,5 procent.

Medan butiksförsäljningen steg med fem procent.

Rörelseresultatet blev 4,31 miljarder euro, väntat rörelseresultat var 4,28. Bruttomarginalen låg på 56,3 procent mot väntade 56,4 procent. Rörelsemarginalen var 17,0 procent.

Resultatet efter skatt blev 3,37 miljarder euro, analytikerkonsensus 3,34.

Försäljningen i jämförbara butiker var upp 5 procent och beskrivs ha varit positiv på samtliga marknader. Inditex uppger att onlineförsäljningen samtidigt ökat med 41 procent under året och stod för 10 procent av koncernens totala försäljning.

Styrelsen i Inditex föreslår en utdelningshöjning med 10,3 procent till 0,75 euro per aktie.

Läs mer