Sök

Viralsajternas tid är förbi? Inte enligt Newsner som precis slog rekord

NewsnerNyheter365Journalistik

FOTO: Newsner

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Den senaste tiden har präglats av domedagsrubriker för viraljournalistiken. Men alla håller inte med om att läget är dystert.
"Det är lätt att säga att viralt inte fungerar längre och lägga sig ned och dö", säger Johan Rikner, vd för Nyheter365.

Breakit har nyligen rapporterat om att Facebook har gjort ändringar i sina algoritmer, vilket har inneburit att svenska medier har svårt att engagera publik på plattformen. Vi har också skrivit om att viralsajterna har det svårt, där Lajkat nyligen fick läggas ned och där Omtalat förlorat nästan allt sitt engagemang på Facebook.

Samtidigt meddelar Nyheter365 att "Newsner-familjen", bestående av Newsner, Djurbibeln, Sportbibeln, Ett gott skratt, Humorbibeln och Nöjeslivet, under förra veckan satte nytt årsbästa med totalt 2.205.580 unika besökare, vilket även var det bästa resultatet sedan augusti förra året.

Helt utan köpt trafik enligt Johan Rikner, VD för Nyheter365.

“Jag tror att det är lätt att säga att viralt inte fungerar längre och lägga sig ned och dö. Det är tufft med algoritmer, men man måste hitta en väg framåt”, säger han.

“Det här är inga alla tiders rekord, men det var länge sedan vi var uppe i sådana siffror. Jag tycker att det är konstigt när folk säger att viraljournalistiken är död.”

Viktigt att poängtera är att Breakits granskning av svenska medier inte har undersökt mängden besökare, utan antalet interaktioner på Facebook – alltså gilla-markeringar, delningar och kommentarer. Vi publicerade en lista som visade hur några av Sveriges största nyhetssajter presterade på Facebook under en tidsperiod i år, jämfört med året innan.

När vi kollar på samma period för Newsner-familjen, så ser vi att även de har minskat i engagemang. Från 5,24 miljoner till 4,35 miljoner interaktioner, enligt Facebooks analysverktyg Crowdtangle. Tilläggas bör att Nöjeslivet inte fanns under mätperioden 2017. 

Johan Rikner säger att det finns många anledningar till att man lyckats behålla den virala trafiken. En anledning till att rekordet slogs just nu kan tillskrivas Nöjeslivets bevakningen av Melodifestivalen som genererade över 200.000 unika besökare. Även OS har sannolikt haft påverkan på exempelvis Sportbibeln.

“Jag tycker att vi gjorde en bra bevakning av Melodifestivalen. Vi höll en jämn bevakning med de stora kvällstidningarna. Det är väl en stor grej, att vi hänger med när det är stora evenemang”, säger han men tillägger att det krävs mer för att locka många besökare i dag.

“Förr räckte det att man kunde få en artikel som gick väldigt bra, och blev viral, men nu gäller det att ha ganska många artiklar som går bra.”

Många letar trafik från andra källor än Facebook i dag, hur är er strategi där?

“Facebook är fortsatt vår huvudkanal. Sen har vi sedan en tid tillbaka tittat på andra kanaler. Google är en kanal som vi tittar på att försöka utöka, men som det ser ut just nu och inom en rimlig framtid så är det Facebook som är huvudkanal”, säger Johan Rikner.

Läs mer