Sök

Paret Westman säljer bebisposters på nätet för miljoner – nu lanserar de klädmärket Schmeck

BirthposterSchmecke-handel

Foto: Pressbild

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Gustav och Evelina Westman började designa bebisposters 2013. Nu omsätter de 18 miljoner – och har kunder över hela världen.

Bolaget The Birth Poster har blivit något av en framgångssaga. Gustav Westman, som tidigare jobbat i reklambranschen, hade haft idén om att erbjuda kunder att föreviga barns födelsestorlek genom en designad poster under en längre tid. Problemet var att han inte kunde illustrera. Han träffade sedan sin blivande fru Evelina som arbetade inom finansbranschen.

“En dag kom hon hem från jobbet och sa att hon ville göra något annat, kanske utforska sin kreativa ådra. Jag föreslog att vi skulle testa min idé om bebisposters och hon gick igång direkt och började illustrera”.

2013 lanserade paret varumärket Personlig födelsetavla (numera The Birth Poster) dit kunder som fått barn kunde vända sig med sina barns födelseuppgifter. De fick sedan en tavla designad utifrån bebisens storlek hemskickad på posten.

“Det som är bra med idén är att vi inte har haft några uppstartskostnader. Vi har inte behövt ha något lager utan kunden lägger en beställning som vi senare skickar vidare till vårt tryckeri som också packar och skickar produkten”, säger Gustav Westman.

Paret förstod tidigt att samarbete med influencers skulle bli en viktig del av marknadsföringen.

“Vi tog reda på Isabella Löwengrips barns födelsestorlek och skickade en poster till henne. Tyvärr kom den tillbaka eftersom hon får så mycket prylar skickade till sig. Då skickade vi en till hennes dåvarande man Odd istället och inte långt senare dök en bild på tavlan upp i Isabella Löwengrips blogg. Vi hade inte ens pratat med henne”.

Efter det tog affärerna fart på allvar och 2014 sade Gustav och Evelina Westman upp sig från sina jobb.

Omsättningen har sedan ökat stadigt år efter år och nådde under 2017 18 miljoner kronor. Vinsten hamnade på 4,5 miljoner kronor. Planen 2018 är att omsätta 25 miljoner kronor. Tavlorna skeppas nu till 60 olika länder över hela världen och Australien den största marknaden efter Sverige. 

“Vi har inte behövt ta in något kapital och har inga planer på att göra det. Dessutom har vi fram tills nu inte haft några anställda,” säger Gustav Westman.

Han berättar att marknadsföringen uteslutande har bestått av samarbeten med olika influencers och genom Facebookannonser.

“Vi har samarbeten med ett 100 tal influencers världen över varje månad och har blivit duktiga på att nå rätt målgrupp på Facebook,” säger han.

Nu tar paret och bolaget ett nytt steg och lanserar barnklädesmärket Schmeck.

“Vi brinner för e-handel och att designa. Nu har vi byggt upp ett kapital och planen är att fortsätta lansera nya varumärken. Idén till Schmeck fick vi när vi själva fick barn och märkte att det finns väldigt få stilrena barnkläder. Vi vill klä vårt barn som vi klär oss själva” säger Gustav Westman.

Kläderna till det nya märket har designats av Evelina Westman och beskrivs som stilrena, bekväma och unisex. De tillverkas i en fabrik i Estland av organiska tyger från Italien. I och med expansionen har paret anställt en person som ska arbeta med kundtjänst. Fler anställningar kan bli aktuella under 2018.

“Vi har redan en stor följarskara och kommer använda de kanaler vi har för att nå ut snabbt. Vi tycker själva att det finns en lucka på marknaden när det gäller stilrena barnkläder utan massa tryck och tror på produkten. Samtidigt blir det en utmaning att börja jobba med produkter som måste lagerhållas och som inte kommer att ha lika stor vinstmarginal”, säger Gustav Westman."

Läs mer