Sök

Spotify genomför stor expansion – och "dumpar" priserna

Spotify

Cecilia Qvist, chef på Spotify. Foto: Catena Media och Istockphoto.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Den svenska musikjätten tar klivet in i Israel, Rumänien, Sydafrika och Vietnam.

Expansionen innebär att streamingplattformen nu finns tillgänglig i 65 länder. Antalet användare är uppe i över 159 miljoner varav 71 miljoner är betalande prenumeranter.

“Vi är väldigt förväntansfulla över att ta Spotify till Israel, Rumänien, Sydafrika och Vietnam, och koppla ihop deras rika musikkulturer med miljontals artister och användare världen över”, säger Cecilia Qvist, global marknadschef vid Spotify, i ett pressmeddelande.

I Sverige kostar ett premiumabonnemang 99 kronor i månaden. I de fyra länderna kommer det däremot vara betydligt billigare.

Efter en gratismånad kan sydafrikanska kunder teckna ett abonnemang för 59.99 rand, motsvarande 40 kronor. I Vietnam kommer det att kosta 59.000 dong motsvarande 20 kronor och i Israel ligger priset på 19.9 nis, eller 48 kronor.

Det svenska musikbolaget är just nu i färd med att börsnotera företaget. Det väntas ske i New York nu under våren, och de senaste uppgifterna pekar mot omkring 2 april som första handelsdag.

I bolagets prospekt inför noteringen framgår det bland annat att Spotifys genomsnittliga intäkt per betalande kund har sjunkit rejält över de senaste två åren. Under det sista kvartalet 2015 drog Spotify in 7,06 euro, motsvarande 72 kronor, per premiumabonnent.

2017 har siffran sjunkit till 5,24 euro, motsvarande 53 kronor – alltså omkring hälften av vad ett Spotify-konto utan reklam kostar i konsumentledet.

Den snittsiffran lär knappast öka efter dessa lanseringar. 

 

Läs mer