Sök

Vero förlänger gratisperioden – men behöver du verkligen testa?

TwitterInstagramSociala medier

FOTO: Press / Istock

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Vero vill utmana jättarna inom sociala medier med ett enkelt "flöde" utan reklam och köpt spridning. Men vad är egentligen fördelarna? Och nackdelarna?

Efter tre tysta år på marknaden exploderade det nyligen för Instagram-utmanaren Vero. Appen låg etta på både Google play store och IOS app store kring månadsskiftet, efter att nyheten om företagets manifest fått spridning. 

I manifestet utlovades bland annat en social plattform designad med användaren i fokus.

Enkelt förklarat fungerar Vero ungefär som Instagram. Det är ett socialt medie där du kan dela innehåll från din vardag, oavsett om det är bilder, filmer, böcker eller musik. Du kan använda dina egna foton eller använda en inbyggd sökmotor för att exempelvis hitta ett skiv- eller bokomslag som sedan kan delas. Dessutom finns ett inbyggt chattprogram där du kan prata med dina vänner.

Istället för annonser och köpta inlägg ska Vero tjäna pengar på en prenumerationstjänst.

Ett löfte om gratis Vero livet ut för den första miljonen som registrerade sig fick därför användarna att rusa till appen.

Vero har nu över en miljon användare, men företaget har förlängt perioden för gratis registrering på obestämd tid. Anledningen är enligt företaget de tekniska problem som följde efter den stora ökningen av användare.

Guldläge för nya användare som är ute efter en bättre social upplevelse alltså. Eller? Vero har verkligen snackat, men hur ser det egentligen ut i verkstaden?

Breakit, som såklart har testat appen, försöker reda ut för- och nackdelar med den nya sociala plattformen.

Tre anledningar att hoppa på Vero-tåget:

  • Det är enkelt att dela din plats, en länk eller ett foto och appen sköter mycket automatiskt. Vill du istället dela med dig av tips på en bok, film eller musik så behöver du inte ens leta upp en bild själv. Sök bara på boktiteln i appen och skicka ut den med en rekommendation och en personlig text.

  • Grundarna utlovar att appen ska vara fri från reklam och att de inte kommer att sälja användardata. Ingen ska kunna köpa sig tillgång till ditt sociala flöde.

  • Ett av klagomålen på Instagram är hur användarnas flöden inte visar innehållet i kronologisk ordning. Det var något som Vero tog till sig och de erbjuder ett flöde fritt från algoritmer. 

Tre anledningar att stå kvar på perrongen:

  • Appen har ett lägre användarbetyg än Instagram, Twitter och Facebook på IOS app store och Google play store. Det verkar som att användarna inte är helt övertygade om att Vero är nästa stora grej.

  • Du måste börja om från noll. Alla dina vänner, din familj, dina följare och alla som du följer finns redan på andra plattformar. Hur många gånger orkar man bygga upp sitt sociala nätverk?

  • Vad händer när Vero börjar ta betalt för sin tjänst? Alla konkurrenter ger dig tillgång till dina vänner, kändisar och nyheter utan att ta betalt. Kommer man lyckas övertala icke-användarna att prenumerera på ett socialt flöde?

Läs mer