Sök

Oumph ska ta över Europa – skriver avtal med giganten Tesco

Food for progress

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Internationellt genombrott för den svenska "fejk-kött"-produkten Oumph.

Det köttliknande sojaproteinet Oumph har blivit en succé för det svenska foodtechbolaget Food for Progress. Idag kan hungriga svenskar köpa det växtbaserade köttsubstituten på både matkedjor som Max och Olearys och i stora svenska matbutiker som Ica och Willys.

“Det är ett jätteinflöde av nya konsumenter, och jag tror att det beror på en kombinationen av textur och smak. När folk testat produkten börjar de prata om den med sina kompisar, och uppmanar andra att testa. Det är väldigt, väldigt ovanligt”, säger Anna-Kajsa Lidell, medgrundare och strategiansvarig på Food for progress.

Bolaget har de senaste åren tagit sina produkter till länder som Norge, Danmark och Storbritannien.

Nu står det klart att Food for progress inleder sitt kanske viktigaste samarbete hittills. 

Det är Storbritanniens största dagligvarukedja, Tesco, som kommer att börja sälja den populära produkten i närmare 400-butiker.

“Det här är ett gigantiskt steg i vår internationaliseringsresa”, säger Anna-Kajsa Lidell.

Derek Sarno, som ansvarar för växtbaserad- och innovativ mat på Tesco, kommenterar det nya samarbetet:

“När jag smakade Oumph första gången visste jag direkt att det skulle passa perfekt på Tesco. Vi ser just nu en massiv efterfrågan på växtbaserad mat och är stolta över att kunna erbjuda kunderna riktigt bra produkter. Det är lättare än någonsin att välja bort kött.”

Exakt hur affären kommer att påverka försäljningen Food for progress återstår nu att se.

"Jag tror att vi kommer att få upp försäljningen kraftfullt, men samtidigt kontrollerat."

Under det senaste räkenskapsår, som redovisas i koncernbolaget Ecab Invest, omsatte matbolagen i koncernen 155 miljoner kronor. Det kan jämföras med 132 miljoner kronor året innan.

Tillväxten låter vid en första anblick inte explosionsartad, men enligt Anna-Kajsa Lidell genomgår företaget just nu ett skifte, från att tidigare både ha sålt kött- och växtbaserade produkter, till att nu endast sälja växtbaserade.

“Eftersom vi valde att fasa ut en massa delar under åren så har det inte varit några dramatiska förändringar på totalomsättningen. Men det har skett en extrem expansion på det vegetariska”, säger hon, och förklarar att varumärket Oumph utgör cirka närmare hälften av Ecabs omsättning.

Ecab redovisade ett rörelseresultat på 6 miljoner kronor 2016. Siffrorna för 2017 är ännu inte offentliggjorda.

Läs mer