Sök

Han la bössan på hyllan och blev Norden-vd för enhörningsföretag

Ve Interactivee-handel

Johan Hagenfeldt, Norden-vd för Ve Interactive. Foto. Sara Lindh.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Med sitt digitala butiksbiträde hjälper den tidigare officeren Johan Hagenfeldt e-handlarna att lyfta försäljningen.

Enhörningar är en ny metafor för startups som värderas till en miljard dollar. Under det senaste året har mjukvaruföretaget Ve Interactive sällat sig till den exklusiva skaran och värderas till 2,4 miljarder dollar, enligt en rapport från investmentbanken GP Bullhound.

Ve Interactive hjälper onlineföretag att öka sin konvertering. I korthet innebär det att fler kunder ska hitta till sajten, slutföra köpet och komma tillbaka fler gånger.

“Ett köp är egentligen inget köp utan man måste jobba med att få kunderna tillbaka in i systemet och handla mer. Det här är något utav ett bortglömt område, ett svart fält som vi såg," säger Johan Hagenfeldt som är nordisk vd för Ve Interactive.

Företaget grundades i London 2009 av David Brown och Steve Clucas, men Johan Hagenfeldt och två andra svenskar har varit med som delägare från tidig start och byggt upp de första marknaderna utanför Storbritannien och USA.

“Det var en god vän i London som satte ihop oss med grundarna eftersom vi både hade startat, investerat i och drivit bolag inom onlinesfären. Efter timslånga telefonsamtal och ett möte i Stockholm blev vi tillfrågade om vi ville vara med och kommersialisera produkten. Försäljningen skulle internationaliseras snabbt med många lokala kontor, berättar Johan Hagenfeldt.  

Sedan dess har Johan haft ansvar för att starta kontoren i både Stockholm, Köpenhamn, Berlin, München och Shanghai. Karriären började egentligen långt ifrån startupvärlden. I slutet av 90-talet flyttade Johan Hagenfeldt från hemstaden Göteborg till Stockholm för att börja på Officershögskolan.

“Något man lär sig i militären är att kommunicera och jobba ihop som ett team. Och just kommunikation tror jag är nyckeln till all framgång. Att man ständigt pratar om vart man är på väg och styr båten rätt. Det är en jättestor del av mig och min bakgrund och något jag även strävat efter i det civilia livet.”

Men han blev inte långvarig inom Försvarsmakten. Ganska snart började han istället plugga juridik, men kände hela tiden att det fanns en dragning till den företagarvärld som han själv vuxit upp i. Hans familj var den tredje generationen att driva ett klädföretag. 

“Jag har varit officer, jag har jobbat på lager och jag har varit telefonförsäljare – alla möjliga grejer har jag gjort i mitt liv! Som de flesta andra söker man sig fram i livet med lykta och jag är jättestolt över vad vi åstadkommit på mina marknader under kort tid.”

I dag har Ve Interactive 26 kontor runt om i världen med över 10.000 kunder. På Stockholms-kontoret där vi träffas, jobbar omkring 20 personer. Johan Hagenfeldt liknar plattformstjänsten vid ett digitalt butiksbiträde.

“Ja, det gäller att se till att kunden inte sticker iväg utan att handla. Butiker offline har alltid varit duktiga på att ta hand om sina kunder men online blir det lätt anonymt,” säger han. 

Du kan tänka dig att du hittat skorna du vill köpa, lagt dem i varukorgen och är redo att betala. Plötsligt kanske internet slutar fungera eller chefen kommer förbi så att du måste klicka bort sidan.

“I det fallet kan vi fånga upp den övergivna kundvagnen och mejla den till dig eller så kanske det poppar upp en dialogruta som frågar om du behöver hjälp. Man ska inte vara rädd att ta kontakt med kunden i köpprocessen, många tänker att de inte vill störa men ofta uppskattar man ju att få hjälp.”

Omsättningen för hela bolaget får Johan Hagenfeldt inte prata om. Den svenska delen omsatte - i sammanhanget - blygsamma 5,4 miljoner kronor förra året. Tyskland, Österrike och Schweiz drog tillsammans in det fyrfaldiga. Under det här året är målsättningen att även den nordiska marknaden ska omsätta runt 20 miljoner kronor. 

För att klara det målet ska Ve Interactive börja jobba allt mer med det som kallas programmatic marketing. Det handlar just om att hjälpa kunden i rätt skede av köpprocessen och skapa målinriktad kommunikation med hjälp av data och algoritmer.

“Nyss köpte vi upp onlinebyrån Dime som är experter på programmatic marketing och genom att arbeta med den delen börjar vi kommer upp i helt nya volymer och summor. Bara i Norden har vi redan över 1.000 kunder och vi växer lavinartat. Det gör i och för sig hela e-handelsbranschen så vi kan aldrig slå oss för bröstet och känna oss säkra, men vi är absout på rätt väg.”

Namn: Johan Hagenfeldt
Ålder: 39
Familj: Fru och två barn
Yrke: Medgrundare och vd för Ve Interactive Norden.
Karriär i korthet: Officer i slutet av 90-talet och e-handelsentreprenör.
Den perfekta dagen: En helt vanlig vardag när allting flyter på.
Favoritapp: Musikappen Shazam. Jag uppdaterar ofta spellistan med låtar som jag råkar höra när jag sitter på till exempel en restaurang.

Läs mer