Hitta.se tar upp kampen med Servicefinder och Offerta

Breakit - Hitta.se tar upp kampen med Servicefinder och Offerta
Alexander Hannerland. Foto: Hitta.se/Istockphotos.
Towe Boström
Towe Boström
Reporter

Hitta.se tänker bli Sveriges största förmedlare av hantverkstjänster – och räds inte konkurrensen.
"Vi tycker att det fortfarande är vidöppet", säger vd:n Alexander Hannerland.

Towe Boström
Towe Boström
Reporter

I somras sålde mediekoncernen Schibsted sajten Hitta.se. Söktjänsten köptes upp av dåvarande vd:n Alexander Hannerland, entreprenören Stefan Tocca och investeraren Henrik Persson.

Nu tänker företaget utmana både Offerta och det tidigare systerföretaget Servicefinder genom sin nya tjänst Hitta Offert. 

Hitta har redan idag över 3 miljoner besökare i veckan och målet är att bli landets största förmedlare av hantverkstjänster.

Alexander Hannerland, vd för Hitta, förklarar att det redan sker mycket affärsuppgörelser via plattformen. Han menar att det nu handlar om att strömlinjeforma ett flöde som redan finns. 

"Det är sådana volymer att det är ett naturligt steg för oss att komma närmare affären", säger Alexander Hannerland.

Utbudet ska innefatta allt från måleri till renoveringar och städtjänster. Hitta Offert har redan smygstartat mot några branscher och enligt vd:n trillar det in 10-20 förfrågningar i timmen från användare som söker tjänster.

De företag som väljer att ta del av förfrågningarna betalar 200 kronor per offert och deltar då i kundens urval. Kunden kan i sin tur välja att ta del av en eller flera offerter. 

Hitta experimenterar fortfarande med olika affärsmodeller kopplade till tjänsten, men målet är att i framtiden ta en procentandel av affärens värde, istället för att ta ett fast pris per offertförfrågan.

"Det är lite win-win där, vi får betydligt mer betalt om vi tar en andel av affärens värde, och det uppfattas även som positivt", säger Alexander Hannerland. 

Men det finns konkurrenter. Under förra året gick riskkapitalbolaget Alfvén & Didrikson in som huvudägare i plattformen Offerta. Samtidigt har hantverksförmedlaren Servicefinder blivit ett sänke för ägaren Schibsted.  

Alexander Hannerland är inte den som räds konkurrens – han upplever att det finns utrymme för fler aktörer. 

"Speciellt för oss som redan har de här flödena. Vi tycker att det fortfarande är vidöppet, marknaden har inte riktigt satt sig än, och det är inte så många aktörer", säger Alexander Hannerland. 

Under 2016 omsatte Hitta 257 miljoner kronor och visade ett resultat på 66 miljoner kronor.  Enligt Alexander Hannerland ligger omsättningen för förra året strax över den nivån, och resultatet på en liknande nivå.

"Vi har satt en massa planer till verket nu, allting går som det är tänkt", säger Alexander Hannerland. 

Läs fler artiklar
LÄS MER