Sök

Så många har betalat Postnords nya Kina-avgift: "Betalar snabbt"

PostnordE-handelspaket från Kina

Thomas Backteman, kommunikationsdirektör på Postnord. Foto: Pressbild/TT

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Efter helgen hade Postnord skickat ut ungefär 20.000 avier som gäller moms på Kinapaket. Men uppemot 100.000 paket väntar fortfarande på att bli hanterade.

Förra vecka började Postnord hantera moms på alla paket som kommer från länder utanför EU. En stor mängd av paketen kommer från Kina och har beställts via appar som Wish och Ali express.

Tidigare har kunderna själva haft ansvar för att momsen på paketen kommer in – men i många fall har den inte betalats in.

Nu hanterar Postnord momsinbetalningen och alla som beställt prylar måste betala in momsen, som i de flesta fall ligger på 25 procent av varans värde. Utöver det tillkommer numera en avgift på 75 kronor. Om kunden inte betalar skickas varan i retur.

Enligt Postnords kommunikationsdirektör Thomas Backteman går hanteringen förhållandevis bra. Men kunderna kan komma att behöva vänta längre än vanligt på sina försändelser.

"Vi har en inkörsperiod nu med många nya medarbetare som ska lära sig systemen och det har tagit lite längre tid än vi räknat med att mata in dem i systemet."

Postnord har tidigare uppgett att det kommer cirka 150.000 paket om dagen till Arlanda och enligt Thomas Backteman är 120.000 av de paket som kommer från ett land utanför EU. Cirka 20.000 av dem är märkta som gåvor och kommer att gås igenom av Tullverket, och berörs därför inte av Postnords nya avgifter. 

Men om ni bara har skickat ut 20.000 avier måste det ligga 100.000-tals paket och vänta på hantering?

"Det stämmer att vi har en betydande backlog. Men jag tror snarare att det handlar om runt 100.000 paket. Men vi jobbar snabbt och kommer att komma ikapp."

Har ni sett ett minskat inflöde av paket sedan ni införde avgifterna?

"Ja, till viss del. Men det är svårt att säga om det beror på avgifterna eller om det är tillfälligt. Inflödet går alltid upp och ner och det är det som är utmaningen."

De nya avgifterna har gjort flera kunder upprörda eftersom det inte längre blir lika billigt att handla på exempelvis Wish. Men trots detta har alltså en stor del av de som fått avier med de nya avgifterna betalat snabbt.

”Ungefär hälften, alltså runt 10.000 avier, betalades samma dag som vi skickade ut dem. De flesta har betalat med Swish”, säger Thomas Backteman.

Postnord skickar i första hand ut avier via sms. De kunder som inte har uppgett sitt telefonnummer när de beställer får istället en pappersavi i brevlådan.

Hur har kunderna reagerat på avgifterna?

"Vi har haft några fler samtal till vår kundservice än vanligt och har fått kommentarer i sociala medier. Men det har varit färre reaktioner än väntat."

Igår kom uppgifter om att säljare på Ali Express slutat att skicka produkter till Sverige på grund av de nya avgifterna.

Läs mer