Daisy Grace stäms för varumärkesintrång – här är kravet

Breakit - Daisy Grace stäms för varumärkesintrång – här är kravet
Foto: TT
Caroline Englund
Caroline Englund
Reporter

"Vi har inga kommentarer", säger medgrundaren Hannah Widell.

Caroline Englund
Caroline Englund
Reporter

Systrarna Hannah Widell och Amanda Schulman lämnade i våras sitt medie- och poddbolag Perfect day media för att fullt ut satsa på det nya livsstilsvarumärket Daisy Grace. Under hösten har de bland annat startat ett digitalt magasin med koppling till varumärket, och Bonnier Ventures har klivit in som delägare.

Nu stäms systrarna för varumärkesintrång, kan Breakit avslöja.

Bakom stämningen ligger skönhetsmagasinet Daisy Beauty som upplever att kunder har förväxlat de två varumärkena.

Breakit har tidigare kunnat rapportera att Daisy Beauty övervägt en stämningsansökan.

Kravet är nu att Hannah Widell och Amanda Schulmans bolag slutar använda sitt varumärke Daisy Grace för att marknadsföra skönhetsprodukter och skönhetsbehandlingar och att de, om kravet går igenom, får böta 800.000 kronor om de bryter mot förbudet.

Daisy Beauty vill också att Daisy Grace betalar ett skadestånd (som kommer att preciseras senare) för historisk användning av varumärket samt står för rättegångskostnaderna. 

"Daisy Grace skadar Daisy Beauty när de använder varumärket för skönhetsprodukter. Det blir hela tiden förväxlingar som påverkar Daisy Beautys möjligheter att utvecklas", säger advokaten Karin Nordborg som är Daisy Beautys juridiska ombud.

När Breakit når Hannah Widell på telefon säger hon att hon inte känner till stämningsansökan.

“Det har jag inte sett. Vi har inga kommentarer förrän vi har tittat på handlingarna,” säger hon till Breakit.

Hannah Widell och Amanda Schulman bytte i början av februari ut namnet på sin domän till Hannahamanda.com men meddelade då att varumärkesnamnet Daisy Grace kommer att finnas kvar även i fortsättningen. 

Hannah Widell och Amanda Schulman är för den breda massan kända för sin podd som lockat en följarskara på över 300.000 svenskar. Deras bolag Perfect day media – som ligger bakom podden har seglat upp som ett av Sveriges snabbast växande digitala mediebolag. Kärnan av affären har kretsat kring klanen Schulman och poddarna Fredagspodden och Alex & Sigges podcast.

2016 visade Perfect day en omsättning på 52 miljoner kronor och en vinst på 2,4 miljoner kronor.

Men Hannah Widell och Amanda Schulman lämnade alltså sina operativa roller i bolaget i maj förra året för att istället fokusera på Daisy Grace.

I oktober stod det klart att systrarna även slutar med den populära Fredagspodden. I mitten av februari började de podda igen. Den här gången med fokus på mode och skönhet under namnet "Hannah & Amanda Report”. 

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel