E-sporten växer kraftigt – det vill tittarna betala för

Breakit - E-sporten växer kraftigt – det vill tittarna betala för
Foto: TT
Finwire / Breakit
Finwire / Breakit

Tittarna allt mer villiga att betala för att se e-sport.

Finwire / Breakit
Finwire / Breakit

Investeringarna i e-sport har eskalerat under de senaste åren. För tre år sen köpte MTG Dreamhack för en kvarts miljard och de senaste året har Blizzard Activision satsat stora pengar på att lansera Overwatch League, en e-sportliga baserad på deras spelsuccé Overwatch.

Nu visar en ny rapport att allt fler är villiga att betala för att titta på e-sport. Det  skriver Dagens Media som har läst en färsk analys från Mediavision.

"Mediavisions nya analys av den nordiska marknaden för e-sport och gaming visar att marknaden expanderar. Dock tycks tittartillväxten ha avstannat efter tidigare års explosionsartade ökning. Enligt rapporten tittar cirka 650 000 nordbor på e-sport/gaming en genomsnittlig dag. Detta är i nivå med antalet dagliga tittare 2016. Även om det inte är fler som tittar, ökar däremot tittartiden", skriver Dagens Media.

Rapporten konstaterar att fler väljer att betala för innehåll.

"Nära var femte e-sport/gaming-tittare i Norden betalade för att titta under Q4 2017. Detta är en kraftig tillväxt på över 40 procent jämfört samma period 2016. Samtidigt uttrycker nära 75 procent av svenska tittare betalningsvilja för specifika funktioner hos streamingtjänster av e-sport/gaming. Två populära funktioner som tittarna kan tänka sig betala för är annonsfria sändningar eller medföljande belöningar inuti spel", skriver Dagens Media.

Mediavision konstaterar i analysen att Google-ägda Youtube och Amazon-ägda Twitch är fortsatt överlägsna plattformar för tittande på e-sport/gaming.

Läs fler artiklar
LÄS MER