Sök

Annonssamarbete med postnord

Så erövrar Skandinaviens största extremsportbutik Europa

”Våra kunder har ofta en aktiv vardag och ändrar sina planer i sista sekunden”, säger Thomas Hornstrup, Logistics Manager SkatePro. Foto: Anders Bach/SkatePro

Christopher Lembke

Kommersiell redaktör

Hyllor fyllda av rullskidor, skateboards, cyklar och allt däremellan, gör danska e-handelsföretaget SkatePros lager till en glimt in i Nirvana för den inbitne extremsportaren.

E-handelsföretaget SkatePro har funnits sedan 1996. Det började med att rullskridskoåkaren Jakob Høy Biegel köpte in reservdelar som var svåra att hitta  till sig själv och några kompisar. Allt eftersom sålde han delarna vidare i en större krets och idag är SkatePro Skandinaviens största sportbutik för extremsport.

Men med egen webbshop i 18 länder och skrymmande produkter som skateboards, sparkcyklar, cyklar och snowboards i sortimentet, har logistiken varit en utmaning.

Ladda ner PostNords rapporter “E-handeln i Norden”och “E-handeln i Europa”

För e-handelsföretag som vill ta klivet ut på exportmarknaden är det avgörande att leva upp till konsumenternas krav på bekvämlighet och valfrihet. En viktig pusselbit, förutom att ha en bra produkt, är att bygga en väl fungerande logistiklösning.

”Den måste upplevas som enkel och med tydliga villkor. Det måste gå att skriva ut frakthandlingen smidigt, och det ska vara lätt för både avsändare och mottagare att följa sändningen i realtid, från pick up till leverans”, säger Ingvar Gustavsson, eCommerce & Logistics, PostNord.


SkatePro har vunnit flera e-handelspriser. 2015 tog företaget silver när europeiska e-handelspriset delades ut. Foto: Anders Bach

Genom ett samarbete med europeiska paketnätverket DPD Group erbjuder PostNord samma typ av service i länder som Tyskland, Holland, Frankrike och Belgien, som i Norden.

Tjänsten heter MyPack Home och har en enkel aviseringslösning där mottagaren kan styra leveransen in i det sista.

Här hittar du mer om MyPack till Europa

På SkatePro har man börjat använd Mypack, vilket har gjort det enklare för det danska e-handelsföretaget att nå privatpersoner i ett flertal europeiska länder.

”Den största fördelen med MyPack är flexibilitet. Våra kunder har ofta en aktiv vardag och ändrar sina planer i sista sekunden. Då är det väldigt välkommet att de kan välja ett annat leveransdatum eller styra om försändelsen till ett ombud”, säger Thomas Hornstrup Logistics Manager på danska e-handelsföretaget SkatePro och tillägger:

”Vi är kundorienterade och rekommenderar aldrig något vi inte själva kan stå för. Vi vill vara trovärdiga, professionella och därför är det viktigt att kunderna erbjuds de bästa alternativen också när det gäller leverans”.


SkatePro grundades av extremsportare och många av företagets anställda håller själva på med någon sport. Foto: Anders Bach

Expertens bästa tips till e-handlare som vill exportera

Tove Öhrn, tullspecialist inom PostNords TPL-verksamhet, guidar förbi fallgropar och ger tips på hur svenska företag lyckas med exporten.

1 Skaffa järnkoll på marknaden
Ta reda på hur tillgång och efterfrågan ser ut i landet på produkterna du vill sälja. Kolla upp vilka myndigheter som hanterar dina produkter och hur väl konkurrensen tas emot – för varor som landet självt satsar på är det ofta svårare.

2. Bli en pappersguru
Internationell handel har en rad regleringar och begränsningar. Det kan vara allt från tullar, kvoter och licenser till interna skatter, ursprungsregler, utjämningstullar och miljökrav. Gör hemläxan noggrant!

3. Gör tillståndsansökan i tid
Se till att ha Tullverket med dig från start så att tillstånd och rutiner finns klart. Ett annat område många missar är tillståndsansökan för restriktionsvaror.

4. Anpassa dig till marknaden
Ta reda på vilka regler som gäller för just dina produkter på den marknad du tänker exportera till och anpassa din logistik och din försäljning till rådande regel- och avgiftssystem.

5. Hantera returer strategiskt
En bra returhantering ger konkurrensfördelar. För att kunna återimportera varan till EU, utan att betala eventuell tull och moms, måste man vid återimporten kunna styrka den ursprungliga exporten. PostNord erbjuder såväl returtjänster som ett nordiskt retursystem för hantering av returer utanför EU som gör det enklare för kunderna att hålla koll på returerna och hantera dem.

6. Bevaka världspolitiken
Storbritannien, Sveriges fjärde viktigaste exportmarknad, är på väg att lämna EU.

"Även om det förhandlas fram frihandelsavtal eller en tullunion med Storbritannien, som minskar tullsatserna, kommer det att innebära en ökad administration och tullformaliteter vid gränspassage", säger Tove Öhrn.

Fakta om europeisk e-handel

260 miljoner konsumenter i Europa handlar på internet.
186 miljoner av de europeiska konsumenterna e-handlar från utlandet.
181 miljarder euro, så mycket uppskattar de europeiska konsumenterna att de e-handlat för under det senaste året.
92 % av befolkningen i Norden, mellan 15 och 79 år, uppger att de e-handlar.
De mest e-handlade varorna i Europa är kläder och skor, hemelektronik samt böcker.
Källa: PostNords rapport E-handeln i Europa 2017 där 11 000 respondenter från tolv europeiska länder svarat på frågor.

Detta är en sponsrad artikel från PostNord – läs mer om deras vinnande logistik härSponsrade inlägg är en del av Breakits annonserbjudande. Inläggen skrivs inte av Breakits reportrar utan av vår kommersiella avdelning. Om du har frågor kring sponsrade inlägg, hör av dig till sales@breakit.se.

Läs mer