Sök

Så kunde Gymgrossisten gå från tillväxtsuccé till dyrt Europa-fiasko

QliroGymgrossistenKosttillskott

Foto: Peter Claesson / Press

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

2012 inledde e-handlaren Gymgrossisten en Europa-expansion med storartade planer. Men efter en förlorad varumärkestvist, tuffare prispress och en dramatiskt krympande tillväxt har bolaget gett upp satsningen. Så här gick det till.

Den här artikeln publicerades den 25 augusti 2015.

På måndagen kunde vi berätta att kosttillskottsajten Gymgrossisten varslar nära var tredje person på huvudkontoret i Stockholm. Nu kan vi ge en fylligare bakgrund till uppsägningarna. Men vi tar det från början.

Fram tills nyligen har Gymgrossisten varit en succésaga, som började i Trollhättan 1996. Två atleter hade tröttnat på att köpa dyra utländska kosttillskott och tog saken i egna händer. Två år senare lanserades sajten och sedan dess har bolaget varit uppdelat i internetförsäljning och franchisebutiker.

Företaget växte stadigt från start och nådde snabbt lönsamhet. Omkring 2005 började grundarna se sig om efter potentiella köpare till kostttillskottsajten.

När David Frykman och Pål Hodann fick höra talas om Gymgrossisten var de inte alltför exalterade – till en första början.

“Att sälja hantlar över internet måste vara den sämsta affärsidén i världen tänkte vi, men när vi började titta närmare på bolaget ändrade vi oss snabbt", har David Frykman tidigare berättat för Dagens Industri.

Han insåg att den största potentialen fanns i att sälja kosttillskott över nätet – inte träningsredskap. I början av 2006 tog David Frykman och Pål Hodann över bolaget med hjälp av en grupp investerare som de kände sedan tidigare.

David Frykman blev vd. Under hans ledning fick tillväxten ordentlig fart. I december 2006 noterades Gymgrossisten på Stockholmsbörsens handelsplats för mindre tillväxtbolag, First North.

Under åren 2005 till 2008 steg e-handelsbolagets omsättning från 35 miljoner kronor till 157 miljoner. Sedan dess har tillväxttåget rullat vidare. År 2014 landade omsättningen på 832 miljoner kronor.

Genom åren har sortimentet breddats. Sajten säljer numera så väl kosttillskott som träningsutrustning, kläder och tillbehör.

Sedan 2008 ägs Gymgrossisten av e-handelskonglomeratet Qliro (tidigare Cdon) och har varit koncernens verkliga vinstmaskin. 

Målet har varit att tränings- och kosttillskottsajten ska ta klivet ut ur Norden. I december 2011 skickade Qliro-gruppen ut ett pressmeddelande och tillkännagav att en tysk systerbutik till Gymgrossisten lanserats i Tyskland under namnet Bodystore.de.

Det var i det här läget som problemen började för Gymgrossisten. Medan expansionen i Norden har flutit på bra har Tyskland och resten av Centraleuropa visat sig vara svårare nötter att knäcka.

Till att börja med blev namnet ett problem. När bolaget lanserade sin sajt i Tyskland fanns det redan en konkurrent med ett namn som påminde om Bodystore.

Det ledde till bolaget drogs in i en varumärkestvist och senare tvingades byta namn i Tyskland till Gymsector.

Gymgrossistens vd sedan fyra och ett halvt år tillbaka, Therese Hillman, bekräftar att namnbytet innebär att expansionen fick sig en törn i Tyskland.

“Alla som håller på med e-handel vet att ett namnbyte påverkar inlänkningar och trafiken till sajten. Men utmaningen i Tyskland handlade framför allt som konkurrens och prispress”, säger hon.

Klart är att bolaget förlorade en del av varumärkestvisten och tvingades betala vite till motparten.

Therese Hillman säger att hon inte kan berätta exakt hur stora summor det handlar om, eftersom det hela ledde fram till ett förlikningsärende som är sekretessbelagt.

Klart är att Gymgrossisten har investerat en hel del pengar i sin europeiska expansion - som nu är skrotad.

I går kunde Breakit också berätta  att e-handelsbolagets tillväxttakt har minskat i oroväckande snabb takt. Under andra kvartalet växte bolaget bara med 5 procent jämfört med samma period förra året. Spolar man tillbaka bandet till 2014 så låg tillväxttakten på 30 procent (jämfört med 2013).

Oavsett om den nedlagda expansionsplanen i Europa beror på tuffare prispress, varumärkeskrångel eller på något annat så står en sak klart: Strategiskiftet har kostat pengar - och får nu konsekvenser för personalen.

Nästan var tredje person på huvudkontoret i Stockholm har varslats om uppsägning.

“Tanken var att rulla ut exakt samma affärsmodell i fler länder och vi skalade upp organisationen med den utgångspunkten. Nu när vi har svängt om till nordiskt fokus handlar det mer om att bredda oss genom att till exempel sälja mer till våra franchise-butiker och även sälja B2B (till företag). Då är det naturligt att vi behöver en ny organisation med annan kompetens”, säger Therese Hillman.

Hon betonar att ingenting vad gäller uppsägningarna är klart förrän förhandlingarna med facken är färdiga.

“Jag känner väldigt mycket med de personer som kommer att tvingas sluta. Jag har själv jobbat i bolaget i nästan nio år. Det är väldigt ledsamt men det känns viktigt för mig att alla förstår varför vi gör det här”, säger Gymgrossistens vd. 

Läs mer