Kränger klockor för 75 miljoner – nu satsar svenska Triwa på skjutvapen

Breakit - Kränger klockor för 75 miljoner – nu satsar svenska Triwa på skjutvapen
Ludvig Scheja, kreativ chef på Triwa Foto: Press samt TT
Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Triwa tar metall från beslagtagna vapen och gör klockor av det.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

De senaste åren har Daniel Wellington seglat upp som Sveriges största raket inom klockindustrin. Men det finns flera andra svenska märken, utöver Filip Tysanders succébolag, som växer snabbt.

Ett av dem är Triwa.

Bolaget grundades redan 2007 med visionen att göra klockan mer lättillgänglig och ge den ett större symbolvärde.

Nu har bolaget en ny plan för att åstadkomma just detta. Tillsammans med välgörenhetsorganisationen Individuell människohjälp har bolaget tagit fram en helt ny klocka baserad på illegala vapen.

Beslagtagna vapen från länder som Guatemala och El Salvador ska smältas ned och sedan göras om till klockor med en metall som bolaget kallar “Humanium”.

“Idén föddes egentligen för två år sedan när en vän till oss på Great works jobbade med Individuell människohjälp. De hade kommit på idén att göra metallen som ett nytt sätt att få in pengar till utsatta områden. När de kom på idén kunde vi göra något konkret med den. Vi har alltid letat efter sätt att göra klockan till något mer än ädelmetaller och status”, säger Ludvig Scheja, kreativ chef på Triwa.

Bolaget säljer även vanliga klockor och har idag över 2000 återförsäljare. Numera jobbar bolaget för att flytta över mer av försäljningen till sin egen sajt. Förra året ökade andelen produkter som såldes via sajten från 30 procent till 35 procent.

“Målet är att det ska vara 50/50 om två år”, säger Ludvig Scheja.

För den nya vapenklockan kommer bolaget till en början att göra en Kickstarter-kampanj, för att få igång förhandsbokningarna.

“Det är inte för att vi behöver pengarna för att ta fram den utan för att utforska olika kanaler. Sedan finns det såklart en debatt i USA som gör den här produkten extra intressant där”, säger Ludvig Scheja.

Förra året omsatte bolaget 75 miljoner kronor och gjorde ungefär nollresultat.

Läs fler artiklar
LÄS MER