Sök

Northzones Pär-Jörgen Pärson: "Spotifys plan är att runda skivbolagen"

SpotifySpotifys börsnotering

Pär-Jörgen Pärson. Foto: Sara Lindmark/TT

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Spotifys långsiktiga mål är att runda skivbolagen och arbeta mer direkt med artisterna.

Inför Spotifys planerade börsnotering har en hel del ny information kommit ut till journalister och investerare. Av bolagets prospekt framgår bland annat att en stor del av intäkterna som Spotify får in på sina prenumerationer går direkt till skivbolagen.

Det är de naturligtvis inte nöjda med och det långsiktiga målet är att bli mindre beroende av skivbolagen, berättar Pär-Jörgen Person, stjärninvesterare på Northzone och tidigare styrelseledamot i Spotify, för sajten Business insider.

Pär-Jörgen Pärson tror att artister inom vissa genrer skulle vinna på att arbeta direkt med Spotify istället för att gå genom ett skivbolag.

“Det skulle innebära att artisterna kan gå direkt till den mest kraftfulla distributionskanalen. Spotify kan erbjuda statistik och analyser som hjälper artisterna att i realtid se hur deras arbete tas emot av publiken. Den typen av data kan skivbolag aldrig erbjuda”, säger han till Business insider.  

Enligt Pärson handlar det om att erbjuda artisterna en direktkommunikation med sin publik. Med hjälp av Spotifys verktyg ska artisterna kunna rikta sig direkt mot de användare som mest sannolikt tycker om att lyssna på dem.

I prospektet, som kommit ut inför börsnoteringen, skriver Spotify att många användare räknar med att Spotify hjälper dem att hitta musik som passar dem och bolaget har investerat i artificiell intelligens för att kunna ta fram bra personaliserade spellistor. I nuläget genereras 31 procent av alla spelningar på Spotify via spellistor. 

Trots det tror inte Pär-Jörgen Pärson att Spotify kommer att kunna konkurrera ut skivbolagen helt. Många artister inom exempelvis pop-genren kommer sannolikt att ha stora skivbolag i ryggen även i framtiden.

“Jag tror att skivbolagen kommer att fortsätta jobba med att upptäcka och utveckla artister, kanske inom pop-genren och andra genrer som kräver mycket marknadsföring för att tas emot av en stor massa på stora marknader”

Även Spotifys grundare Daniel Ek skriver i prospektet att Spotify medan de utvecklas kommer att kunna hjälpa artister att nå ännu större publik. Han menar att bolaget redan är på väg att skapa en marknadsplats där musikskapare och lyssnare kan mötas utan inblandning av skivbolagen.

Läs mer