Sök

Ny kritik mot barntröja från H&M

H&Me-handelJämställdhet

Foto: Skärmdump H&M:s hemsida.

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

H&M får återigen kritik för tryck på en barntröja. Den här gången anklagas bolaget för bristande jämställdhet.

Annonsrådet, som är en Facebookgrupp med över 10.000 medlemmar som arbetar med att begränsa spridningen av sexistisk reklam i digitala medier riktar nu skarp kritik mot en kollektion av barntröjor från H&M.

Tröjan från H&M:s tjejkollektion har ett tryck med texten Girl hero (tjejhjälte) medan tröjan från bolagets killkollektion har ett tryck med texten True hero (äkta hjälte).

“Ett krav från Annonsrådet är att ni på global nivå inleder ert jämställdhetsarbete genom att utbilda er personal i jämställdhets- och inkluderingsfrågor samt att ni tillsätter en intern utredning för hur ni kan undvika att ta fram könsdiskriminerande produkter.

Våra döttrar är INTE några tjejhjältar. De är lika mycket "riktiga hjältar" som våra söner”, skriver gruppen på Facebook i ett inlägg direkt riktat mot H&M.

Det var bara några månader sedan som en annan barntröja från H&M skapade en rejäl storm på sociala medier. Den gången anklagades bolaget för rasism.

H&M har efter den händelsen bett om ursäkt och lovat bättring. Bolaget har än så länge inte kommenterat Annonsrådets inlägg som just nu delas flitigt på Facebook.

Läs mer