Mediamarkt krymper butiker för att möta ökad e-handel

Breakit - Mediamarkt krymper butiker för att möta ökad e-handel
Foto: TT
Finwire / Breakit
Finwire / Breakit

Den tyska hemelektronikkedjan Mediamarkt krymper två svenska butiker för att anpassa sig till ökad e-handel.

Finwire / Breakit
Finwire / Breakit

Mediamarkt fortsätter förändra sina svenska varuhus. Nästa två är de i Umeå och Växjö, skriver sajten Market.

Mediamarkt inledde moderniseringen i januari med tre varuhus, varav två i Göteborg och ett i Linköping. Totalt har 80 miljoner kronor avsatts för uppgraderingen av samtliga 27 varuhus.

Målet med satsningen är bland annat att skapa mer digital kommunikation i varuhusen och en tydligare koppling mellan webbhandeln och de fysiska varuhusen.

I de två varuhusen i Umeå och Växjö kommer bland annat totalytan att göras mindre.

”Det bli en reducerad golvyta för att minska avståndet mellan säljstationerna. Det ska bli lättare att hitta säljarna”, säger Stefan Nyström som är varuhuschef i Umeå till Affärsliv24.

MediaMarkt har sagt att moderniseringen kommer att ske etappvis under första halvåret 2018.

Mediamarkt är inte ensamma om att förändra butiker för att anpassa sig till Kundernas köpbeteende. Klädkedjan H&M, som haft problem med vikande försäljning i fysiska butiker, satsar stort på nya butikskoncept och igår meddelande Coop att de lägger ner två stormarknader och att deras strategi är att fokusera på slimmade sortiment och bostadsnära lägen. Detta bland annat eftersom e-handeln ökar, fler bosätter sig i städer och färre skaffar körkort. 

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel