Sök

Citi sågar H&M: Saknar flexibilitet och en tydlig plan

H&Me-handel

Foto: TT

Direkt / Breakit

Direkt / Breakit

Storbanken tror inte på den svenska klädjätten.

H&M verkar inte ha vare sig flexibiliteten eller en tydlig plan för att vidta de nödvändiga åtgärder som krävs för att ge H&M-varumärket en omstart.

Det skriver Citi Investment Research i en analysuppdatering där rekommendationen för H&M sänkts till sälj från neutral, vilket Nyhetsbyrån Direkt rapporterat om tidigare på onsdagen. Riktkursen har justerats ner till 110 kronor, från 134.

I och med Citis sänkning har nu 20 analytiker en säljrekommendation för H&M, 14 stycken har rekommendationen behåll (eller neutral) och två har köp, enligt Bloombergs sammanställning.

"H&M saknar produktdifferentiering, har underinvesterat i viktiga nyckelområden och misslyckats med att svara upp mot den snabba förändringen inom detaljhandeln", skriver Citi.

På kapitalmarknadsdagen för två veckor sedan lyckades inte bolaget leverera särskilt mycket bevis för hur H&M-varumärket ska återupplivas innan ett nytt butiksformat rullas ut från det andra halvåret 2019 och framåt, menar Citi och påminner om att vändningen för Gap-varumärket startade 2005 och har fortfarande inte visat en hållbar återhämtning.

"Vi räknar med en nedgång i butiksförsäljningen och lönsamheten under de kommande tre åren. Och i det korta perspektivet är vi osäkra på om H&M kommer att leverera en bättre jämförbar försäljning, eller en bruttomarginalförbättring i spåren av valutaeffekter, givet de stora varulagret", skriver Citi.

Läs mer