Sök

Nya siffror avslöjar – så segt går det för Klarna i USA och England

Klarnafintech

Tufft för Klarna att ta någon ledande position i Drottning Elisabeths och Donald Trumps länder. Foto:AP/TT

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Under 5 procent av omsättningen kommer från två av bolagets viktigaste marknader.

På onsdagsmorgonen presenterade Klarna sin senaste årsrapport och det var riktiga succésiffror för bolaget.

Vinsten, omsättningen och transaktionsvolymen, ja allt rusade.

Men djävulen finns i detaljerna, som man brukar säga. För första gången redovisar nämligen Klarna hur de olika marknaderna presterar.

Då visar det sig att över 95 procent av bolagets intäkter kommer från nordiska och tysktalande länder. De resterande fem procenten kommer från sju övriga länder.

Vad spelar det för roll då? Pengar som pengar, tänker du kanske.

I “övriga länder” ingår USA och Storbritannien – två av bolagets viktigaste marknader framåt. Och där verkar utvecklingen gå relativt segt. 186 miljoner kronor omsatte bolaget totalt på de sju marknader där USA och Storbritannien ingår.

2014 lanserades Klarna i Storbritannien och året efter gick man in i USA. Klarna har tidigare sagt att man ska satsa närmare 2 miljarder kronor på de två marknaderna tillsammans – det är alltså ingen liten satsning vi talar om här.

I Storbritannien är det framförallt en kund – Asos – som driver omsättningen och i USA fick den lokala landschefen gå efter att förväntningarna inte infriats. I augusti förra året landade Klarna ett viktigt samarbete med betalkonkurrenten Stripe i USA.

Klarnas presstalesperson Aoife Houlihan har avböjt att kommentera siffrorna i detalj men skriver i ett mejl att bolaget är mycket nöjd med utvecklingen på de två marknaderna. 

Att det tar tid att få igång intäkterna på nya marknader är inte i sig oväntat. Men här handlar det inte om att Klarna försöker att få snurr på verksamheten i Finland eller Portugal. Både USA och Storbritannien är gigantiska marknader där Klarna kämpar hårt och satsar stora pengar för att slå sig in. Hittills har det alltså resulterat i under 200 miljoner kronor i omsättning.

Klarnas omsättningsfördelning

Norden (Sverige, Norge, Danmark, Finland): 2.604 miljoner kronor
DACH-regionen (Tyskland, Österrike, Schweiz): 1.531 miljoner kronor
Övriga länder: 186 miljoner kronor

Bolaget redovisade i rapporten ytterligare 206 miljoner kronor i intäkter som inkommit på koncernnivå och inte från ett specifikt land.

Läs mer