Sök

Virkesbörsen får in flis till sin trämarknad – Backing Minds: "Mycket imponerande"

Virkesbörsen

Sara Wimmercranz, Susanne Najafi, Adam Aljaraidah och Per Hedberg. Foto: Backing Minds/Virkesbörsen/Istockphotos.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Virkesbörsen, som låter skogsägare annonsera ut virke, fyller på kassan med 10 miljoner kronor från Backing Minds.

Virkesbörsen är en digital marknadsplats där skogsägare kan sälja och annonsera ut virke till skogsbolagen.

Företaget grundades under 2016 av Per Hedberg och Adam Aljaraidah. 

Nu fyller bolaget på kassan med 10 miljoner kronor från Susanne Najafis och Sara Wimmercranzs riskkapitalbolag Backing Minds.

Deras affärsmodell bygger på att hitta bolagen som den övriga riskkapitalsektorn har missat – och nu satsar de på skogen. 

"Vi har utvärderat nästan alla lösningar inom skogssegmentet och fastnade för Virkesbörsen som vi ser har potentialen att förändra och digitalisera hela virkesmarknaden", säger Sara Wimmercranz.

De tar båda en plats i Virkesbörsens styrelse.

Ett antal redan existerande ägare har deltagit i rundan på totalt 10,6 miljoner kronor. 

Backing Minds har under lång tid analyserat skogsbranschen och träffat flera startups. När de hade hittat Virkesbörsen fick de ett intro från ett något oväntat håll. 

”Yosef som är vd för Transfer Galaxy är liksom Virkesbörsens grundaren Adam från Vivalla, så Yosef tipsade”, berättar Susanne Najafi och fortsätter; 

"Vi är mycket imponerade av teamet och hur långt de har kommit på kort tid”. 

Tidigare i veckan stod det även klart att Backing Minds fortsätter att satsa på Transfer Galaxy. 

Skogsindustrin är en stöttepelare i den svenska ekonomin. I dagsläget omsätter den svenska virkesmarknaden 30 miljarder kronor. Trots det är det få investerare som förstått potentialen i digitaliseringen, menar Virkesbörsens vd Adam Aljaraidah.

"Därför är vi väldigt glada över att få in Backing Minds. De bidrar med den kunskap och erfarenhet vi saknar, samt ett blytungt nätverk som saknar motstycke i Sverige", säger Adam Aljaraidah,

Pengarna ska gå till att utveckla tjänsten, expandera och rekrytera fler personer. 

”Den analys vi gjort är att skogsägarna är redo för den transparens och effektivisering som digitalisering möjliggör, att helt enkelt få ut mer av virket, som ju är deras business", säger Sara Wimmercranz.

Adam Aljaraidah uppger att användarbasen växer med 20-30 procent i månaden och med det utbudet av virke. Någon omsättning vill han inte uppge i dagsläget. 

Plattformen är internationell och intresset från utländska köpare uppges vara stort. 

Virkesbörsens grundare menar att marknaden lider av bristande transparens och att det kan vara svårt för skogsbolagen att övervaka sina affärer. Det vill man råda bot på genom att effektivisera marknaden. 

Skogsägare annonserar ut virke på plattformen, varpå potentiella köpare får buda. När affären genomförs tar Virkesbörsen en avgift av köparen som baseras på affärens storlek. 

”Vi ser att anbuden kan skilja 20-30 procent mellan varandra. Det kan röra sig om hundratusentals kronor som man som skogsägare kan gå miste om beroende på hur stor affären är”, säger Adam Aljaraidah. 

Virkesbörsen har både mindre aktörer och skogsjättar som Svenska Kyrkan - Växjö Stift på plattformen. 

"Här finns förbisedda målgrupper och 330.000 skogsägare bara i Sverige. Det har varit väldigt underinvesterat och vi gillar att fiska där ingen annan fiskar”, säger Susanne Najafi. 

Virkesbörsen har tidigare tagit in 4,5 miljoner kronor i samband med en runda i maj förra året. 

Läs mer