Sök

Tullverket skulle må bra av en krishanteringskurs – hos Postnord

PostnordTullverketE-handelspaket från Kina

Foto: Sara Lindmark/TT

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Vi måste börja prata om Tullverkets roll i Kinapakets-kaoset, skriver Breakits Caroline Englund.

Så många som 150.000 Kinapaket om dagen har skapat kaos på Arlanda.

Finansministern har rasat över att konsumenterna struntar i att betala in momsen och att staten därmed går miste om hundratals miljoner i skatteintäkter.

Svensk Handel har skrivit arga debattinlägg om att detta skapar osund konkurrens gentemot svenska företag.

Och visst är det så. Att svenska konsumenter kunnat köpa prylar från Kina – utan att behöva betala moms – är såklart orimligt.

Men varför pratar vi så lite om Tullverkets roll i det här kaoset?

Det finns inga tvivel om att myndigheten bär ansvaret för att momspengarna kommer in till staten. Trots det sa Åsa Willcox, som är chef för myndighetens avdelning för effektiv handel, i en radiointervju i december att inga kontroller av om privatpersoner betalar in pengar görs.

Inte förrän flera medier återigen uppmärksammade frågan kom myndigheten ut på banan och lovade bättring. Men inte utan en känga riktad mot Postnord.

”Rent strikt är det fel som Postnord gör och rent strikt är det fel att inte vi agerar”, sa Åsa Wilcox till Svd 14 januari.

Postnord har fått ta emot mycket kritik och blivit lite av ett slagträ i debatten. Trots detta har bolaget hela tiden, alltid lika entusiastiskt, svarat på fråga efter fråga från journalister, bland annat undertecknad. De har försökt förklara och varit transparenta.

Från Tullverket däremot har det varit väldigt tyst. Efter påtryckningar har svar på vissa frågor kommit – men det har funnits en motvilja och få spår av självkritik. 

Att som ansvarig myndighet mer eller mindre lägga locket på är anmärkningsvärt.

Det framstår dessutom som om Postnord har försökt hitta en lösning på problemet tidigare – men att Tullverket valt att inte ta tag i frågan. 

I ett mejl till Tullverket, som Breakit tagit del av, skriver en medarbetare på Postnord att utmaningen kring de många försändelserna finns dokumenterad i en tidigare rapport. 

”Jag insåg rätt tidigt i min nya roll att det skulle kunna bli en het potatis och meddelade Tullverket om att deras projektgrupp skulle starta upp och att de skulle återkomma om vår roll framöver. Det har dragit ut på tiden och nu är vi där vi är,” skriver medarbetaren.

Mejlet är skickat den 8 januari i år. 

Varför Tullverket inte slagit larm om problemet tidigare, varför inga kontroller har gjorts och hur de ser på sin roll som ansvarig myndighet i frågan är fortfarande oklart.

Klart är däremot att Postnord – som tagit mest stryk i debatten – på bara några veckor har har sytt ihop ett system för att hantera 150.000 paket om dagen manuellt. Att de tar ut en hanteringsavgift för jobbet - och att förhoppningen med den mycket väl kan vara att skrämma svenskarna till köpstopp - må vara hänt.

Hur Tullverket ändrar sitt arbetssätt är fortfarande inte känt. Det ska bli spännande att ta del av deras kommentarer som ges först idag, då de nya avgifterna träder i kraft.

Vad som än händer tror jag att Tullverket skulle må bra av en kurs i krishantering hos Postnord. De, om något bolag, vet hur man fortsätter le och svara på frågor när det blåser hårt.

Läs mer