Sök

Här är Facebooks senaste drag för att locka läsare till lokalpressen

Metafacebook

Nu ska Zuckerberg hjälpa lokalpressen. Foto: TT/Istockphoto

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Facebook fortsätter att flirta med medierna.

Förhållandet mellan mediabolagen och Facebook har blivit allt mer ansträngt de senaste åren. Det har blivit allt svårare för medier att driva trafik via plattformen, vilket har lett till minskade intäkter. Detta samtidigt som Facebooks annonsaffär frodas.

Men den senaste tiden, efter massiv kritik om hur Facebook skötte den amerikanska valrörelsen, har sociala medier-jätten varit på en riktigt charmoffensiv.

Tillsammans med riktiga tungviktare som Washington Post, Reuters och The Economist har man bland annat testat en mjuk betalvägg för att hitta nya inkomster till tidningarna.

Men istället för att hjälpa de stora nationella medierna i USA handlar Facebooks nya satsning nu om att hjälpa lokala storstadsmedier att hitta nya inkomstkällor, skriver Axios.

Facebook pytsar in 3 miljoner dollar, i runda slänga 24 miljoner kronor, i en ny accelerator med 10-15 amerikanska storstadstidningar. Bland deltagarna finns bland annat Boston Globe, The Chicago Tribune och The Dallas Morning News. 

Tidningarna erbjuds coachning av experter på digital marknadsföring både på och utanför Facebook. Facebook står för hela kostnaden med motkravet att deltagarna delar med sig av sina erfarenheter till världen.

Satsningen är ett led i Facebooks ambition att bli mer öppen och transparent mot medier om hur de jobbar.

"Vi vill göra det där lilla extra", säger Campbell Brown, som är ansvarig för Facebooks journalistprojekt.

"När jag började här var det bara en person som jobbade med det lokala, nu är det för vårt största partnerskap."

Läs mer