Sök

Boozt-vd: Folk inte beredda att betala för leverans samma dag

Boozte-handel

Hermann Haraldsson, vd på Boozt. Foto: Press och Istockphoto

Direkt / Breakit

Direkt / Breakit

"Det kommer med en kostnad."

Klädkonsumenterna är överlag inte beredda att betala extra för att få leverans samma dag och det är få kunder som väljer det leveransalternativet.

Det sade e-handelsbolaget Boozt vd Hermann Haraldsson vid telefonkonferensens frågestund.

"Leverans samma dag kommer med en kostnad. När kunderna kan välja mellan det eller att få leveransen nästa dag gratis så väljer nästan alla våra kunder gratisalternativet, så modellen har inte blivit stor", sade Hermann Haraldsson.

Boozt erbjuder leverans samma dag i ett område som omfattar 3,5 miljoner personer i södra Sverige och Köpenhamn.

"Det är en stark marknadsföringsmetod, men generellt är folk inte beredda att betala för det", enligt Hermann Haraldsson.

"Vi tittar på att införa modellen i åtminstone Stockholm. Oslo ligger nog lite senare", sade Boozt-chefen samtidigt.

Hermann Haraldsson uppgav att det händer mycket när det gäller frågan om leveranser "den sista kilometern till dörren" och att företaget både trycker på och följer utvecklingen. I Sverige växer hemleveranser i popularitet, sade han.

I bokslutsrapporten uppgav Boozt att bolaget för 2018 förväntar sig en tillväxt överstigande 30 procent. Den justerade rörelsemarginalen förväntas förbättras något jämfört med 2017.

Finanschef Allan Junge-Jensen anser att det är för tidigt att tala om hur marginalerna kommer att se ut över året.

"Säsongsmönstren för inte bara intäkter utan även rörelsemarginalen kommer dock att fortsätta", sade han.

Boozt bruttoresultat i fjärde kvartalet steg till 277 miljoner kronor (211), medan bruttomarginalen sjönk till 43,1 procent (45,2).

Läs mer