Volvo ska visa hur säkra bilarna är – med VR

Breakit - Volvo ska visa hur säkra bilarna är – med VR
En VR-användare på internationella spelmässan i Essen, Tyskland. Foto: Martin Meissner/TT
Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Biltillverkaren satsar på den virtuella verkligheten för att visa sina säkerhetssystem.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Virtual reality (VR) var 2016 års stora modeord i techbranschen. Med hjälp av särskilda headset tar tekniken användaren helt och hållet in i en fiktiv värld, istället för att begränsa fiktionen till en tv-skärm. Bostadsvisningar, berg- och dalbanor och fiske var bara några av sakerna som den nya tekniken skulle användas till. På sikt skulle VR-headseten ersätta tv:n.

Riktigt så har det inte blivit men branschen är långt ifrån död. För bara några veckor sedan kunde vi rapportera att VR-konsulten Vobling köpt upp sin konkurrent. Nu har också bilgiganten Volvo cars dragit nytta av tekniken.

Med en lösning från IT-konsulten HiQ vill bolaget visa olika säkerhetsfunktioner på ett nytt sätt för konsumenterna. I den särskilt skapade VR-upplevelsen ska användare bland annat få se hur det funkar när bilen bromsar in automatiskt vid skymd sikt eller väjer för en älg som tagit sig ut på vägen.

“Vi visar något som inte har gått att visa tidigare, och vi hoppas att fler förstår värdet med säkerhetssystemen efter den här upplevelsen. Samtidigt så visar vi hur man kan använda VR inom industrin, att det inte bara är något spelbranschen håller på med.  Det finns mängder av andra områden där VR verkligen tillför nytta”, säger Patrik Sahlsten, vice vd på HiQ i Göteborg.

Läs fler artiklar
LÄS MER