Postnord i dialog med “Kina-appar” – kan lämna över ansvaret

Breakit - Postnord i dialog med “Kina-appar” – kan lämna över ansvaret
Postnord har en dialog med flera stora e-handlare säger Thomas Backteman. Foto: Caroline Englund/TT
Caroline Englund
Caroline Englund
Reporter

Postnord för hemliga diskussioner med en rad utländska e-handelsbolag gällande momsen på Kina-paket.
"Om det här går i lås blir det en stor nyhet”, säger Postnords kommunikationschef Thomas Backteman till Breakit.

Caroline Englund
Caroline Englund
Reporter

Turerna kring hur momsen ska tas in på alla de paket som just nu väller in från Kina har varit välbevakade, och Postnord och Tullverket har inte varit överens i alla lägen. Men nu är handlingsplanen klar.

“Vi hade ett möte i fredags och gick igenom allting. Nu väntar vi bara på den skriftliga bekräftelsen på att vi är överens”, säger Thomas Backteman.

Från och med torsdag kommer ett hundratal nyanställda på Postnord, via ett bemanningsföretag, börja hantera varorna manuellt i Örebro. Planen är att mottagaren ska få en avi inom tre dagar från att ett paket anländer till Örebro. Kunden har sedan åtminstone 14 dagar på sig att betala in moms och hanteringsavgift på 75 kronor för försändelser som har ett värde på under 1500 kronor.

Om betalningen inte kommer in skickas paketet tillbaka till den avsändande postoperatören.

Detta är en stor förändring och prisökning för alla svenskar som de senaste åren blivit vana vid att beställa billiga produkter från Kina med hjälp av appar som Wish och Alibaba.

Men lösningen är inte huggen i sten. Postnord har sedan en tid tillbaka haft diskussioner med flera så kallade Kina-appar.

“Vi för diskussioner med några av de stora e-handelsföretagen. Diskussionerna handlar bland annat om att ha en lösning som går ut på att ta ut momsen direkt i köpet. Det skulle underlätta och vara den billigaste hanteringen”, säger Thomas Backteman, som poängterar att även den här lösningen skulle inkludera att e-handelsföretaget tog in en hanteringsavgift från Postnord. 

“Vi behöver ju fortfarande hantera försändelserna.”

Hur ser e-handelsföretagen på den här lösningen?

“Vissa har sagt nej och andra för vi fortfarande en dialog med. Jag vill inte nämna några företagsnamn med om det här går i lås blir det en stor nyhet”, säger han.

Det svenska e-handelsbolaget Fyndiq har byggt upp en internationell handelsplats med butiker från Kina – en satsning som nu också drabbas av de höjda avgifterna. Deras vd Dinesh Nayar sa till Breakit för några veckor sedan att Fyndiq jobbar för att, likt Postnord, bli momsombud.

Thomas Backteman säger att en lösning som går ut på att även andra än Postnord ska kunna bli ombud diskuteras.

“De diskussionerna är inte klara men tanken är att exempelvis en privatperson ska kunna hantera momsinbetalningen själv. Men det alternativet kommer förmodligen bli dyrare än om vi sköter hanteringen” säger han.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel