Sök

Nordens största influencergala tar klivet in i gammel-TV

United InfluencersSpalyinfluencers

Linda Palmgren, United Influencers och Vigor Sörman, Splay

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Guldtuben tar klivet in i SVT.

Guldtuben beskrivs som Nordens första och största influencergala. Syftet med galan är att lyfta fram och prisa de främsta kreatörerna på plattformar som Youtube, Snapchat och Instagram.

Bakom galan, som är inne på sitt femte år, står Youtube-nätverket Splay.

Nu står det klart att MTG-ägda Splay inleder ett samarbete med konkurrenten United Influencers inför årets gala, som dessutom kommer att sändas på SVT.

“Så kul att vi är en del av teamet som ska lyfta Guldtuben till nästa nivå. Tillsammans etablerar vi den största händelsen någonsin mellan de starkaste aktörerna i branschen”, säger Linda Palmgren, vd på United Influencers.

SVT kommenterar det nya samarbetet:

“Det finns många skäl till varför det känns fantastiskt kul och viktigt att få erbjuda Guldtuben till vår publik, men det kanske allra viktigaste är att få vara med och visa all den kreativitet som sker i de digitala plattformarna”, säger Thomas Hall, programchef för Nöje SVT Stockholm.

Guldtuben har tidigare varit blåsväder och Konsumentverket fick förra året in tusentals anmälningar i samband med galan. Bakgrunden var att innehållskapare på Youtube ifrågasatt arrangemangets öppenhet och transparens.

Youtube-profilen Daniel “KaptenRiley” Riley menade bland annat galan borde arrangeras av fler aktörer, och på så sätt blir mer oberoende. Detta eftersom att arrangören Splay även representerar många av de nominerade.

Något som nu alltså blir verklighet, i och med United Influencers intåg. 

Vigor Sörman, grundare av Splay, har tidigare uttalat sig till Breakit och sagt att informationen kring galan och tävlingen varit tydlig och att det under nomineringsprocessen funnits tydliga tävlingsregler för respektive kategori.

"Jag kan inte tänka mig en starkare laguppställning. Tillsammans ska vi skapa årets största händelse i sociala medier", säger Splays vd Vigor Sörman om det nya samarbetet.

Guldtuben kommer att sändas live på SVT 1 lördagen den 26 maj kl. 20:00.

Årets upplaga går av stapeln på Annexet i Stockholm.

Läs mer