Sök

Succévaruhuset Gekås strategi – titta på e-handeln och göra allt tvärtemot

Gekåse-handel

Ullared. Foto: Bertil Ericson / SCANPIX

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Butiksdöden och pressen från e-handeln skrämmer inte Gekås Ullared.
”Det handlar egentligen om att göra allt precis så mycket tvärtemot näthandel som möjligt", säger vd:n Boris Lennerhov.

Gekås i Ullared har blivit en storfavorit bland svenskarna med sina billiga priser och populära tv-serier om varuhuset.

Dagens Nyheter har träffat vd:n Boris Lennerhov som berättar att det råder lågsäsong för stunden. I dagsläget kan Gekås locka runt 1.500 besökare under en dag. Annat är det under högsäsongen, som drar igång under industrisemestern och fortsätter till Lucia, då kan det handla om upp till 7.000 besökare per dag.

Under 2016 omsatte Gekås runt 4 miljarder kronor och expansionen fortsätter. Lagom till sommaren kommer varuhuset att ha utökat affärsytan med 2.000 kvadratmeter och satsar mer på populära inriktningar som sport och fritid.

Satsningar som sker i en tid när allt fler fysiska butiker har det motigt i takt med att kunderna vänder sig mot e-handeln. Boris Lennerhov avslöjar dock att den uteblivna försäljningsökningen förra året delvis kan skyllas på e-handeln.

Han är samtidigt väldigt tydlig med att det inte finns någon e-handelssatsning på horisonten.

”Vi skulle aldrig få ihop det. Det finns inte en chans att behålla våra marginaler på nätet. Det skulle bli betydligt dyrare och det skulle inte folk acceptera, säger Boris Lennerhov till DN.

Utvecklingen mot e-handeln verkar inte oroa vd:n som menar att Gekås koncept är unikt. Nyckeln är bland annat avsaknaden av mellanhänder, låg marknadsföringsbudget och hyra samt inköp av lågprisprodukter.

”Traditionella butiker har slumrat och borde ha förstått behovet av att effektivisera för att inte bli av med kunderna. Här i Gekås är grejen destinationen – att åka hit för att handla mycket”, säger Boris Lennerhov.

Den fortsatta strategin?

”Det handlar egentligen om att göra allt precis så mycket tvärtemot näthandel som möjligt, för människor tycker fortfarande om att umgås”, säger Boris Lennerhov.

Läs mer