Sök

Snapchat ska locka till sig startups – genom att erbjuda gratisannonser

SnapchatReklamstartupresan

Foto: AP Photo/Richard Drew

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Snapchat vill bli kompis med de kommande stjärnbolagen inom techindustrin.

Snapchat fortsätter att ge bort gratis annonsutrymme – och inriktar sig mot startups.

Det rapporterar Recode.

Genom draget hoppas Snapchat bygga relationer med kommande stjärnbolag inom tech-världen men även öka antalet annonsörer som slåss om utrymmet på plattformen.

Snap säljer större delen av sina annonser genom automatiserade processer. Problemet är dock att det gått lite trögt vilket gjort att annonsörerna kunnat få låga priser vilket lett till minskade intäkter.

Snapchat startade det här initiativet mot annonsörer tidigare under månaden, med målsättning att locka över dem från rivaler som Instagram. Nu fortsätter man alltså satsningen genom att rikta in sig på ett antal startup-program i Silicon Valley.

Recode konstaterar att initiativet sannolikt inte får någon större påverkan på Snapchats intäkter inom den närmsta tiden – men att det däremot bäddar för framtida lönsamma samarbeten.

Instagram får se upp – Snapchat försöker även sno influencers och har nyligen infört ändringar som ska göra det lättare att tjäna pengar på plattformen. Bild-appen har överlag fullt upp och genomförde nyligen förändringar som irriterat användarna rejält.

Det blev inte bättre när sociala mediestjärnan Kylie Jenner häromdagen twittrade om att hon inte längre använder appen. Snap föll med över 6 procent, motsvarande 10 miljarder kronor kort därefter.

Läs mer