Sök

Annonssamarbete med postnord

Fyndiga Fanny eller Bekväma Berra – vilka kunder handlar i din webbshop?

Illustration: Gustav Dejert

Christopher Lembke

Kommersiell redaktör

E-handeln i Sverige omsatte 67 miljarder kronor under 2017, en ökning med 16 procent jämfört med året innan. Bakom de stora siffrorna finns sex tydliga e-handelskunder – från den oroliga till den spontana nörden.

Nästan sju av tio svenskar e-handlar minst en gång i månaden. Men hur e-handlar de egentligen? Sättet varierar med drivkraften. Om man till exempel är bekväm, spontan, nördigt intresserad eller bara allmänt vardagsstressad.

”Av de olika typerna, profilerna, kan vi se att “den spontana” ökar tydligt. Och med tanke på att var tredje e-handelsköp nu görs från mobilen, och det förväntas öka ytterligare, blir även “den stressade” en allt större kundgrupp för detaljhandelsföretagen”, säger Carin Blom, detaljhandelsspecialist på PostNord.

Ladda ner PostNords senaste e-handelsundersökning E-barometern Årsrapport 2017

Ju mer vi handlar på nätet, desto viktigare blir den service e-handeln erbjuder efter köpet. Att betalningar och leveranser fungerar lika smidigt som köpet på sajten, till exempel.

”Snabbare och mer flexibla leveranser kommer göra att allt fler handlar på nätet. Tidigare har det varit fokus på vad som händer innan köpet, de senaste två åren har fokus snarare legat på det som händer efter. Att erbjuda flera betallösningar och framför allt rätt typer av leveranssätt blir allt viktigare”, säger Carin Blom.

Här kan du ladda ner PostNords app och läsa mer om alla funktioner

Bakom statistiken döljer sig sex tydliga e-handelskunder:

1. Bekväma Berra

Berra orkar inte gå i fysiska butiker. Det är ju så mycket folk, så påträngande expediter och blir så varmt att gå med jackan inomhus och… ja, listan kan göras lång. Men att sitta framför datorn där hemma och köpa det man vet att man vill ha går ju bra. Några klick senare är varorna på väg hem, och Berra slipper både svettutslag och den där butiksklaustrofobin.

2. Fyndiga Fanny

Fanny har prisjämförelsesajterna som sin startsida och är väl medveten om att e-handel är ju som ett enda stort fyndtorg om man bara har tiden att leta och vet hur man ska göra det. Hon är expert på att snoka upp bästa pris på den där speciella klänningen från Spanien, det tyska pingisracket eller partyskorna från Kina.

3. Vana Vanja

Vanja shoppar ofta och effektivt. För henne är fria returer viktigt eftersom hon ofta beställer flera olika storlekar och färger, och skickar tillbaka de som inte passar. Det blir liksom precis som att gå in i provrummet i en fysisk butik, men att göra det hemifrån. Det som inte passar åker tillbaka till butiken och kan säljas igen, det som blir kvar passar perfekt. Win-Win.

4. Petiga Petter

Petter är ute efter rätt märke, rätt känsla, rätt specifikationer. Han går gärna till en fysisk butik och kollar lite, jämför finesser och väljer ut exakt det han vill ha innan han beställer det på nätet. Petter är också mer intresserad av det som händer efter köpet, om han får erbjudande om en kundklubb eller kanske några poäng som kan bytas in mot coola saker längre fram.

5. Spontana Spiros

Mitt i slösurfandet, som inte sällan slutar med kattfilmer på Youtube, får Spiros plötsligt syn på en måste-ha-sak som han sedan beställer direkt. Ett par klick senare är varan på väg hem, och Spiros – som såklart gärna spontanköper en bokhylla på det där möbelvaruhuset när han egentligen bara skulle ha värmeljus – kan surfa vidare.

6. Stressade Stina

Stina är en stressad småbarnsförälder, projektledare både på jobbet och i familjen och har en aktiv fritid – så pass aktiv att just det där med shoppingturer är bortprioriterade. I stället beställer hon det nödvändigaste online, och gärna från mobilen under en sällsynt lugn stund på lunchen eller i väntan på bussen hem.

Fakta: Så e-handlar svenskarna
* 66% av svenskarna e-handlar varor minst en gång i månaden.
* De mest e-handlade varorna under året var kläder och skor (37 procent), skönhet och hälsoprodukter (28 procent) samt mediaprodukter (2 procent).
* Genomsnittssumman att handla för var 1 927 kronor per månad under 2017.
* Tillväxten är störst inom barnartiklar (23 procent), bygghandel (21 procent) och livsmedel (19 procent).
* E-handelns andel av den totala detaljhandeln är 8,7 procent. För tio år sedan var den 3 procent.
Källa: E-barometern Årsrapport 2017

Detta är en sponsrad artikel från PostNord – läs mer om deras vinnande logistik härSponsrade inlägg är en del av Breakits annonserbjudande. Inläggen skrivs inte av Breakits reportrar utan av vår kommersiella avdelning. Om du har frågor kring sponsrade inlägg, hör av dig till sales@breakit.se.

Läs mer