Spelet bakom kulisserna – så gick det till när Microsoft köpte Minecraft

Breakit - Spelet bakom kulisserna – så gick det till när Microsoft köpte Minecraft
Tweeten som startade allt.
Breakit
Breakit

2014 såldes det svenska spelbolaget Mojang till Microsoft för 2,5 miljarder dollar – något som gjorde grundarna till miljardärer.
Här är hela historien om vad som egentligen hände.

Breakit
Breakit

I boken "Det svenska techundret" samlar frilansjournalisten Kina Zeidler flera historier om de allra mest framgångsrika svenska entreprenörerna under 2000-talet. Bland dem finns naturligtvis Markus "Notch" Persson, Carl Manneh och Jacob Porsér – männen bakom en av världens största spelsuccéer någonsin, Minecraft. 

Som ett litet smakprov ur Zeidlers bok bjuder vi här på historien om hur affären med Microsoft blev verklighet. Allt började med en tweet.

Håll till godo!

ÄR MARCUS SERIÖS MED SIN TWEET

Måndagen den 17 juni 2014 äter Carl Manneh en sen middag tillsammans med familjen när det plingar till i hans telefon. Sms:et är från Peter Zetterberg, en svensk som jobbar på Microsoft som affärsutvecklare på spelsidan och som Carl har haft kontakt med under flera år.

”Är Marcus seriös med sin tweet”, undrar Zetterberg, som under sitt samarbete med Mojang har velat skapa en känsla hos Mojangs grundarteam att de har en svensk representant inom Microsoft.

Den tweet som Peter syftar på har uppenbart skrivits i stundens hetta och lyder:

”Anyone want to buy my share of Mojang so I can move on with my life? Getting hate for trying to do the right thing is not my gig.”

”Det kan jag tänka mig att han är, jag får kolla imorgon bitti”, svarar Carl Manneh och försöker få ordning på känslorna. Han går in på Twitter och läser vad Markus har skrivit. För att lugna sin kompis och försöka förklara att allt kommer att ordna sig svarar han: ”aaand I’m already getting approached by potential buyers.” Notch svarar: ”Good.”

En av de anställda nyckelpersonerna på Mojang, Daniel ”Kappische” Kaplan, affärsutvecklare sedan 2010, lägger som sitt svar på Twitter upp en bild med texten ”Objection” – invändning.

Trots att det är uppenbart att Markus är irriterad är han känd för att vara ytterst principfast; kan det trots allt ligga något bakom orden? undrar hans följare på Twitter. Är han verkligen redo att sälja sin skapelse?

Alldeles oavsett är en boll satt i rullning.

****

För att förstå upptakten till den numera omtalade tweeten måste vi backa något. Även om Markus Persson sedan flera år tillbaka har lämnat över rollen som chefsutvecklare för Minecraft till Jens Bergensten, och inte längre är särskilt engagerad i spelutvecklingen, kvarstår han som spelets frontfigur och är den som håller kontakten med spelarcommunityt.

Han är Minecrafts grundare och skapare och mot spelarna är han avgörande för byggandet avspelet. Minecraft har 10 miljoner följare på Facebook, Markus Persson har en halv miljon följare på Twitter. Enormt många hade vid den här tiden åsikter om Mojangs agerande i olika frågor. Att behöva försvara sitt spel och de regler som sätts upp runt spelet är aldrig något Markus Persson, spelutvecklaren från Edsbyn, egentligen önskar sig.

Han tycker om att prata om spel, att spela spel och att utveckla spel för spelens skull. Däremot tycker han inte om att kritiseras och stå till svars för hur Minecraft utvecklas gentemot de 100 miljoner barn och ungdomar som numera spelar hans spel. Katalysatorn till den frustration som Markus alltmer börja känna handlar om förändrade villkor för spelarna. När Mojang grundades var man väldigt liberala med hur folk använde spelet.

Bland annat tillät man spelare att använda spelinnehåll för att skapa eget innehåll på Youtube, vilket vid den här tidpunkten enligt Carl Manneh var helt unikt.

”Mojang koncentrerade sig inte direkt på att stämma mammor som gjorde Minecraft-tårtor”, som han beskriver företagets initiala användarpolicy.

Det som kommer att förändra allt är den förändring avanvändarvillkoren som Mojang känner sig nödgade att driva igenom för att försvara den kreativa delen av spelet. Runt Minecraft har så kallade mod communities byggts upp, grupper av spelare, ofta experter på ett spel och utrustade med verktyg som kan användas för att förändra spelmotorn på olika sätt – och utifrån dessa, i sin tur andra undergrupper.

Det är nästan som att det skapas egna spel med egna inriktningar och affärsmodeller. Till slut är det många spelare som med sin verksamhet börjar närma sig Mojangs kärnverksamhet, det som Mojang ska tjäna pengar på.

”Det blev knasigt”, som Carl förklarar situationen.

”Vissa hade byggt upp en affärsverksamhet kring spelet, levde på den och hade anställda. Vi kände oss tvungna att sätta ner foten och det kanske inte mottogs med full förståelse. Klart att det blev en reaktion.”

****

Mojangs kundtjänst hanterar många av klagomålen, men eftersom själva grundtanken med Minecraft är att innehållet ska vara genererat av användarna finns en grundmurad skepsis inför det som nu uppfattas som storbolagsmetoder. Vissa av användarna anser att de har lika mycket rätt att bestämma om spelet som de anställda på Mojang. Och till viss del hade de rätt, tycker Carl Manneh i efterhand. De har varit med och skapat spelet och ska vara med och styra utvecklingen i viss mån, men när det blev direkt skadligt för utvecklingen kunde inte Mojang existera längre. De upprörda rösterna är mer än vad Markus kan hantera och till sist briserar den bomb som mynnar ut i en ilsken tweet.

****

När Carl dagen efter Markus inlägg på Twitter har låtit känslorna svalna frågar han Markus om han menar allvar.

”Ja, om vi får rätt pengar vill jag sälja”, svarar Markus.

Carl hör av sig till ”svensken på Microsoft”, Peter Zetterberg, och bekräftar att de är intresserade. Snart får han veta att intresset är ömsesidigt. Det scenario som nu utspelar sig är otänkbart för de flesta av Minecrafts spelare och hade tidigare även varit otänkbart för de tre grundarna.

”Det fanns inte på kartan att de skulle sälja”, säger Carls tvillingbror Jonas Mårtensson som började som vice vd ett år innan försäljningen.

För Carl Manneh känns beslutet i viss mån naturligt. Företaget har hamnat vid ett vägskäl. Mojang har lyckats ”enormt bra” med produkten, spelet har släppts på i princip alla plattformar som finns, rullats ut som böcker och i form av olika produkter och en Hollywoodfilm är på gång. De har helt enkelt åstadkommit allt de kan med Minecraft. Visst skulle de kunna nå bredare marknader och nå ut till ännu fler, men det är ingen startup längre och även Carl känner att det är själva startup-processen som är det roliga, det han drivs av.

****

Men Markus då, majoritetsägaren vars beslut allt hänger på? Markus är en avgörande person för Minecraft och för byggandet av bolaget Mojang, en form av kulturbärare för både bolaget och spelet. När en stor del av det community han står som symbol för inte tycker om det bolaget står för, då tröttnar han. Svårare än så är det inte, enligt Carl som också understryker att det inte fanns någon schism mellan de tre ägarna.

Särskilt många bud på bolaget har Mojang inte fått innan Microsofts, även om affärsutvecklaren Daniel ”Kappische” Kaplan 2012, under en chattstund på den sociala nyhetssidan Reddit, svarar ”många” på frågan om Mojang fått erbjudanden om att sälja.

”Snälla, låt det inte ske”, svarar en av deltagarna i chatten.

I en intervju för en blogg hos modemagasinet King i september 2013 är dock Markus Persson tydlig med att han kan tänka sig att sälja Mojang, bara prislappen är rätt.

Han berättar att han numera är så pass rik att han har slutat att bry sig om vad saker kostar, men att han ännu inte nått nivån ”absurt rik som i dollarmiljardär”.

”Skulle jag bli erbjuden så mycket pengar hade jag sålt direkt. Så mycket var det ingen som erbjöd. Tack och lov: Jag skulle gjort det, men med en känsla av att ha svikit fansen”, säger han enligt bloggen.

Men Carl, företagets vd, är däremot från allra första början bestämd. Grundartrion har inte för avsikt att förvärvas. De har tidigare fått ett bud på 800 miljoner dollar men uppfattar vid tillfället budet som oseriöst.

”Det var förstås jättemycket pengar, men om man räknade på en multipel på våra intäkter var det snarare lite pengar. Det handlade om att vi ville hamna på en nivå som vi själva var nöjda med.”

****

2,5 miljarder dollar visar sig vara den summa Carl, Jakob och Markus skulle nöja sig med.

I samma veva som förhandlingarna drar igång mellan Mojang och Microsoft får Carl ett Facebookmeddelande från en gammal kompis från gymnasietiden på Brännkyrka gymnasium i Midsommarkransen utanför Stockholm.

Carls gamla gymnasiekompis bor i London numera, men de bestämmer sig för att träffas när han är på besök i Stockholm. ”Skicka ett mejl så ses vi när du är hemma”, skriver Carl. När han får mejlet ser han att den forna klasskamraten är anställd på affärsbanken JP Morgan, med titeln Head of Corporate Finance and MnA Nordics.

”Perfekt”, tänker Carl som inser att han behöver en affärsbank som hjälper till i försäljningsprocessen. Under en fika med den gamla klasskompisen kläcker Carl ur sig frågan om JP Morgan möjligtvis kan tänka sig att vara intresserade av att bistå som Mojangs affärsbank.

”Han visste var jag jobbade, men inte att det var försäljning på gång. Han måste nog ha knutit en segernäve i fickan”, säger Carl Manneh.

En av internetvärldens största prestigeaffärer har inletts och ingen annan bank är ens tillfrågad. Snacka om jackpot för JP Morgan.

****

Från Mojangs håll är det tre personer som framför allt är involverade i köpprocessen; Carl, vice vd Jonas Mårtensson och ekonomichefen Karin Severinson. Jakob och Markus deltar inte i processen. Den mesta delen av tiden håller de till på sitt rum, där de spelar spel. Microsoft i sin tur representeras av över 200 personer.

I sex månaders tid sitter Carl i ett rum och förhandlar med Microsoft, en process han beskriver som ”något man inte kan förbereda sig på” och jämför med när han tvingades förlösa sin andra dotter hemma i köket.

Förhandlingarna sker mest nattetid via konferenssamtal, Skype och telefon. Allt är hemligt inför personalen, förutom inför Karin Severinson och Minecrafts chefsutvecklare Jens Bergensten. Det skulle kunna vara skadligt för verksamheten om förhandlingarna med Microsoft läckte ut. Men visst uppstår misstankar – som till exempel när det kopieras mängder av papper inne i kopieringsrummet. Dessutom får media snart nys om affären. Carl intygar att det var tuffa veckor.

”En kille från Wall Street Journal var på mig dygnet runt. Jag uppdaterade WSJ:s sajt hela tiden och tänkte ’nu kommer det’.”

****

Journalisten i fråga, svensken Sven Grundberg som för Wall Street Journals räkning bevakar den nordiska techscenen, är inte ensam bland sina kollegor att ha snappat upp rykten om den förmodade jätteaffären mellan den svenska uppstickarstudion och jätten Microsoft.

I takt med att dagarna går blir Sven allt mer övertygad om sanningshalten i de ryktenhan hör. Han ringer Carl, som är väldigt tillknäppt.

”Det var väldigt tydligt att han inte var beredd på det”, minns Sven.

Sven börjar pressa Carl, förklarar att han snart kommer att gå ut med nyheten och att det här är Carls chans att berätta sin och Mojangs version. Av 20 samtal svarar Carl två gångar. Sven skickar textmeddelanden till Carl tre gånger per dag, en gång på förmiddagen, en gång på eftermiddagen och en gång på kvällen.

”Jag hade honom på iMessage och några gånger kunde jag se att han var på väg att svara.”

Det enda Sven och hans kollegor egentligen inte har klart för sig är anledningen till att Markus vill sälja. Visst har de läst Markus ilskna tweet, men de är inte säkra på om han är seriös.

Till slut kan inte Carl vänta längre och under augusti månads sista vecka kallar han personalen till ett gemensamt möte.

Det är dags.

****

Även om han är förvånad över att nyheten inte sipprat ut tidigare med tanke på nyhetsvärdet, förstår han att det bara är en tidsfråga innan det sker. Är det något han är skyldig sin personal är det att de ska få höra nyheten av honom, innan den släpps i media. Carl är nervös.

”Att berätta för de anställda var som att riva av ett plåster. Vissa saker är helt enkelt inte kul att berätta.

Personalen – 35 personer från utvecklarorganisationen och 15 från supportorganisationen – samlas på kontoret på Maria Skolgata. Det är en pressad situation med en köpare som är mån om att övergången ska bli bra, och under några veckor har Carl tillsammans med Microsoft förberett sig på hur han ska framföra beskedet. Men när beskedet väl ska lämnas är köparen Microsoft inte med. Så pedagogiskt han kan, berättar Carl om de motsättningar inom Minecraft-communityt som de flesta redan känner till och hur dessa har fört med sig att Markus känner sig pressad och att de tre grundarna därför har tagit beslutet att sälja. Med orden ”köparen är Microsoft, ett bolag Mojang länge har jobbat med och ett bolag som väl känner till Mojang”, försöker han understryka att Microsoft är den mest lämpade köparen.

Beskedet är tufft att ge, kulturen på Mojang är speciell och till stor del formad av en ägartrio utan externa intressen. På ett företag där de anställda umgås, reser ihop och delar värderingen att spel ska utvecklas för spelets skull, tas nyheten emot därefter. Carl har förhandlat hårt för att garantera de anställda på Mojang säkerhet, vilket han berättar så fort han får chansen.

Ändå präglas mötet av bitterhet och oro och kanske allra mest av en uppgivenhet sammanfattad i orden ”är sagan verkligen slut nu?” För de flesta anställda kommer beskedet som en stor överraskning. Kanske är det för obegripligt för att ens greppa?

****

Carl kan inte ens minnas om Markus var med när han berättade för de anställda. ”Det var en så ansträngd situation för mig så det är möjligt att han var med. Jag kan inte minnas.” Efteråt sätter sig folk ner i mötesrummen och diskuterar i grupper. De tre grundarna plus Jonas Mårtensson reser till Las Vegas på något som de kallar för sin ”sell out trip” och ses dansa på en nattklubbsscen tillsammans med artisterna Usher och Tommy Lee.

Att de anställda istället för andelar i bolaget under åren istället ersatts med flotta resor och roliga fester är baserat på ett beslut som togs när Mojang grundades. Jakob, Carl och Markus bestämde att de skulle vänta med att dela med sig av sitt ägande.

”Vi införde bonusprogram istället. Något annat var aldrig på tapeten”, berättar Carl.

Inte heller den nyblivne vd:n Jonas Mårtensson har några andelar i Mojang. För både Microsoft och Markus Persson är det viktigt att det erbjudande de anställda får för att stanna kvar på Mojang är bra och Markus är noga med att han personligen ska ersätta alla anställda från sin del av försäljningen. Ryktet säger att de får cirka två och en halv miljoner kronor vardera.

****

Enligt nyhetssajten Breakit går rykten om att en ny budgivare dyker upp strax innan Mojang ska skriva under avtalet med Microsoft. Den här gången sägs budet ligga på cirka en miljard mer än Microsofts. Ryktena säger också att Markus tackar nej på grund av att han inte mäktar med att gå igenom hela processen en gång till. Men enligt Carl Manneh är ryktena just det – rykten. Enligt honom ligger det ingen sanning i påståendet. Med rubriken ”Microsoft near deal to buy Minecraft maker Mojang” släpper Wall Street Journal nyheten den 9 september.

****

Vissa fans reagerar omedelbart. Men utifrån Microsofts perspektiv är affären enkel att förstå. För datorjätten representerar Minecraft en plattform för att nå de barn och ungdomar de tidigare inte lyckats nå och i branschen anses draget vara både modigt och smart. Microsoft behöver unga spelare, spelet är extremt populärt och populariteten ser inte ut att avta. Spelarna är också extremt engagerade och Minecraft ses mer som en livsstil än som ett egentligt spel, vilket borgar för lojalitet. Kidsen kommer inte att sluta köpa spelet, helt enkelt. Dessutom älskar skolorna Minecraft, vilket leder till att även föräldrarna gör det. Men på kontoret på Maria Skolgata är stämningen inte lika munter.

”Det var jättemärkligt. För de anställda var det som skedde något negativt. Nu vet jag att det har blivit bra, men då sågs det som en besvikelse,” minns Carl.

****

Affären stängs strax innan klockan tolv en lördagskväll i november och därefter ger sig Jakob, Carl och Markus ut på Stureplan för att fira tillsammans med några av de inblandade advokaterna.

Att alla tre grundarna slutar samtidigt betraktas utifrån som märkligt men samtidigt är upplägget ett krav för att affären ska gå igenom. Jakob och Markus är delägare och bästa kompisar och tillsammans har de tagit in Carl.

”Det hade varit ganska ohållbart om Jakob hade velat vara kvar, eller jag. Eller, kanske lite mer normalt om jag hade velat vara kvar. Men jag ville inte det”, förklarar Carl beslutet.

Att förklara för Microsoft att ingen av de tre grundarna vill stanna på Mojang är okontroversiellt, enligt Carl.

Mojang och Microsoft har jobbat tätt ihop under flera års tid, bland annat med utvecklingen av Xbox-versionen av Minecraft. På Microsoft vet man att Markus är kulturbäraren men inte längre spelutvecklaren. Mojang är också närvarande i sociala medier och mycket av det som sker internt inom bolaget går också att ta till sig för en utomstående.

”Det var ganska enkelt att förklara för Microsoft att anledningen till att vi ville sälja var för att vi ville separera oss från det här ... jag vill inte säga monstret ... men det vi hade skapat som numera levde sitt eget liv med enorma krafter. Det krävs ett enormt starkt ledarskap för att styra den typen av community med den typen av starka viljor.”

****

När Carl, Markus och Jakob lämnar kontoret tar de med sig sina egna oljeporträtt. Carl Manneh tycker nu, några år senare, fortfarande att beskedet att sälja var rätt.

I sitt avskedsbrev till de anställda avslutar Markus Persson med orden:

”Jag är inte en entreprenör. Jag är inte en vd. Jag är en nördig programmerare som gillar att ha åsikter på Twitter. Jag älskar er, alla. Tack för att ni gjorde Minecraft till vad det är idag. Men ni är för många och jag kan inte ta ansvar för något så här stort. Det handlar inte om pengar, det handlar om min mentala hälsa.”

Citatet publiceras i medier världen över.

Kina Zeidlers bok "Det svenska techundret" släpps 21 mars på Pagina förlag.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel