Sök

Daniel Sjöberg gick i bräschen med sin viralsajt – men han hatar clickbait

Viralsajter

Daniel Sjöberg.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Han startade en av Sveriges första stora viralsajter – nu är han småbarnspappa och lever som bonde.

"Under sommaren återpublicerar vi några riktigt härliga texter ur vårt arkiv – den här texten publicerades första gången i februari 2018"

I veckan stod det klart att viralsajten Lajkat, som gjort sig känd för sina klickvänliga rubriker, gick i graven.

Det fick oss att tänka på Daniel West, mannen som för fyra år sedan grundade en av Sveriges första stora viralsajter, Hyllat.se.

På kort tid nådde sajten 2,5 miljoner unika besökare på en månad och lyckades ha högre trafik än både Dagens industri och Svenska Dagbladet. 

Men (i klassisk klickjagande anda) – vad hände egentligen sen?

Till en början var det svårt att hitta Daniel West. Det visar sig snart att han gift sig till namnet Daniel Sjöberg och numera beskriver sig som "en friboren bonde på en egen liten gård i en av Höga Kustens älvdalar".

Han berättar att han sålde Hyllat.se till Newsner för tre år sedan – och att han numera tillbringar betydligt mindre tid vid datorn.

”I dag gör jag lite allt möjligt. Jag har blivit småbarnspappa och det tar upp massa tankekraft. Jag har även frilansat som konsult inom digital marknadsföring och webbutveckling”, berättar Daniel Sjöberg.

Det var ett tungt heltidsjobb att driva Hyllat ensam och leta efter vinklar med potential att välta nätet. Nu kan han avslöja att medskribenten "Johanna Hård" i själva verket var han själv.   

"Jag kunde sitta och jobba i 12 timmar, det var därför jag lessnade så fort. Jag hatar sådana där rubriker och hatet har bara växt med åren", berättar Daniel Sjöberg.

Flera artiklar fick enorm spridning – han kunde ha 40 Facebook-kampanjer på gång samtidigt. Pengar drog han in på Google-annonser som publicerades på Hyllat.

När det gick som bäst kunde han dra in 10.000 kronor innan frukosten. Bra dagar låg det på runt 20.000-30.000 i dagliga annonsintäkter från Facebook-trafiken, enligt Daniel Sjöberg. 

"Konstigt nog var det inte nog för att motivera mig att fortsätta stressa ihjäl mig, förstås också i kombination med att konkurrensen om besökarna hårdnade när nya sajter poppade upp som svampar", säger Daniel Sjöberg.  

I dag har han flera sidoprojekt på gång som innefattar nya webbsidor inom exempelvis överlevnad och trygghet.

"Men du hittar inga clickbait-rubriker på dom sidorna, den tiden är över för mig", säger Daniel Sjöberg.

Men hur tror han att framtiden ser ut för viralsajternas när en av de största svenska, Lajkat, nu kastar in handduken?

"De hade sex anställda och det kostar en del. Jag tror att sajterna överlever i en form eller en annan, men man måste vara bra på att sålla i det enorma innehållsflödet", säger Daniel Sjöberg.  

 Hyllat-grundaren poängterar samtidigt att konkurrensen är stenhård mellan virajsajterna – och från andra plattformar som Facebook och Youtube som vill behålla användarna på sina egna plattformar.

”Nyss gick ju Facebook ut och sa att länkar från sidor kommer att få mindre spridning till förmån för personliga uppdateringar, säger Daniel Sjöberg.

"De viralsajter som vill nå ut kommer behöva betala för det”.

Han ser även tendenser till att människor tröttnar allt mer på clickbait-innehåll och sociala medier överlag.    

Men är slutet för Lajkat också slutet för viralsajter?

Långt ifrån, enligt Daniel Sjöberg, som menar att vi bara sett starten på försöken att spela på människors känslor för att få dem att agera. Men han tror att det istället kommer att handla om välgörenhets- och politiska kampanjer.

"Trump-kampanjen var mycket framgångsrik och  pumpade in otaliga miljoner i Facebook-annonsering”.

Läs mer