Sök

Håller Airbnb på att närma sig den traditionella hotellindustrin?

Airbnb

Foto: Istockphoto.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Hemuthyraren rullar ut nya koncept som hotellboking och medlemsprogram. Airbnb ska göras mindre nischad för att locka fler.

Airbnb har växt i rekordfart de senaste åren och den senaste finansieringsrundan värderade bolaget till 30 miljarder dollar.

På torsdagen presenterade företaget en rad tilläggsprodukter. Techsajten Recode ställer sig frågan huruvida linjen mellan en digital plattform för hemuthyrning och den traditionella hotellbranschen, är på väg att suddas ut. 

Framöver kommer du inte bara kunna boka “hela bostaden, eget rum eller del av rum”. Det blir även möjligt att söka sig fram till, och boka, bland annat boutiquehotell, bed-and-breakfasts och fritidshus.

Ett potentiellt hot mot bokningsjättar som Expedia och Booking.com, alltså.

Brian Chesky, vd för Airbnb, berättade att förändringarna handlar om att göra tjänsten mindre nischad och mer attraktiv för den breda massan.

Airbnb inför också ett uppdaterat superhostprogram och ett helt nytt medlemsprogram som påminner om hotellbranschens lojalitetssystem.

För nästan precis ett år sedan köpte bolaget en sajt för lyxfastigheter. Till följd av det lanseras snart ett nytt erbjudande som erbjuder skräddarsydda resor “i världsklass, inklusive några av världens finaste hem”.

Läs mer