Sök

H&M testar nytt koncept – har i tysthet öppnat tre outletbutiker

H&M

Foto: Lars Pehrson/SvD/TT.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Klädjätten har en plan för att bli av med sina stora lager.

H&M har kämpat i motvind den senaste tiden. Det fjärde kvartalet rapporterade klädkedjan en historiskt svag försäljningsutveckling vilket fick aktien att rasa.

Den haltande försäljningen gör att H&M satsar hårt på sin e-handel. Men samtidigt görs insatser för att stärka butikshandeln. 

Nu uppger DN att tre H&M har profilerats om till outletbutiker. Det gäller butikerna i Stinsen köpcentrum i Sollentuna, Mirum i Norrköping och Entré i Malmö.

"Det här är tre köpcentrum som i dag inte tillräckligt starka för att dra till sig många kunder, men vi tror att outletkonceptet kan ändra på det", säger Daniel Ervér, Sverigechef för H&M, till DN.

Det här konceptet ska inte sammanblandas med den nya marknadsplatsen Afound, något som Breakit var först med att skriva om. Medan Afound ska erbjuda en mix av många varumärken till lägre pris, ska outletbutikerna bara innehålla H&M-varor.

Konceptet har tidigare testats i Tyskland och Storbritannien.

Samtidigt bygger H&M om åtta butiker för att de ska bli mer personliga. H&M-butiken vid Karlaplan på Östermalm i Stockholm har fått en ny inredning och en kafédel. Många plagg ligger vikta på bänkar och helhetsintrycket är betydligt luftigare och fräschare än många andra H&M-butiker.

Läs mer