Sök

Jag är ledsen – din examen är inte längre relevant

Anna Gullstrand. Foto: Sara Lindmark

Anna Gullstrand

Anna Gullstrand

Krönikör

Vårt skolsystem begränsar oss. Det är dags att tänka om och lära om, skriver Anna Gullstrand i en krönika.

Då, en sjuårig flicka i skolbänken, så stolt över att hon räknat ut ettans mattebok på bara några månader. Läraren – ”Vad duktig du är, nu får du rita istället”.

Då, en tjugotvåårig tjej i hörsalen på Uppsala Slott, som ivrigt skriver av professorns OH-bilder om Platons inverkan på renässansen, och sedan repeterar in exakt den mängd kunskap som behövs för att skriva högsta betyg på tentan.

Idag, en 36-årig kvinna som är duktig på att rita, hatar matte och har noll intresse för renässansen.

Någon som känner igen sig?

De flesta av oss har vuxit upp med ett skolsystem och syn på lärande som har begränsat oss, oavsett om vi tillhörde dem som hade det svårare eller enklare i skolan. Det begränsar oss fortfarande.

I dagens snabbföränderliga, globala, digital värld finns färre absoluta sanningar. Kunskap och fakta är tillgänglig för nästan alla, och maskiner processar data i en svindlande takt. En artikel kan vara fejk news, en video kan vara deep fake. Presidenter talar inte alltid sanning och din examen är inte relevant längre.

Vårt gamla sätt att betrakta kunskap på, och se på lärande, är därför förrädiskt. Att vi antingen är duktiga eller dåliga. Att det handlar om att memorera fakta. Att det finns rätt och fel och att någon alltid vet svaret. Att man kan något när man har alla rätt på provet. Denna inställning gör att vi lär oss för lite nytt, presterar sämre, inte anammar förändring och undviker innovation av rädslan för att misslyckas.

Vi måste helt enkelt av-lära oss allt vi lärt oss, och se på lärande på ett nytt sätt.

I  klipp som cirkulerat från World Economic Forum 2018 pratar Jack Ma, grundaren av Alibaba, om vad vi måste lära våra barn för att de ska vara relevanta i framtiden. Kortfattat: han tycker vi ska fokusera på allt som robotarna inte kan göra bättre. Han pratar om självständigt tänkande, kreativitet, ifrågasättande, teamwork och empati. Jag skulle vilja lägga till att detta inte bara gäller barn. Det gäller dig.

För, den här texten handlar inte om skolsystemet, den handlar om dig och företaget du jobbar på. Om lärande som en strategi för ökad tillväxt. Growth Mindset as a strategy for Growth.

Av en slump hamnade jag på business-skolan Hyper Island när jag var 23 år, som redan då var väldigt progressiva i sin pedagogik, sin syn på lärande och sitt fokus på team, feedback och självledarskap. Vad jag förstår nu är att Hyper Island tränade oss i Growth Mindset.

Detta uttryck myntades av Carol Dweck, professor i psykologi på Stanford Universitet. Hon menar att det finns personer som drar åt ett fixed mindset (på svenska statiskt tankesätt) och de som drar åt ett Growth Mindset (på svenska utvecklande tankesätt).

Hennes studier visar att elever med ett growth mindset lär sig mer.

Hennes studier visar att medarbetare med ett growth-mindset uppnår högre resultat över tid.  

Medarbetare med dragning åt Growth Mindset:

  • Tror att allt är möjligt att lära sig.

  • Ser misslyckanden som en möjlighet för att växa.

  • Tror att insats och mind-set påverkar förmågor.

  • Inspireras av andras framgång.

  • Gillar att testa nya saker.

  • Tar feedback konstruktivt.

  • Delar med sig av sin kunskap.

Kanske något som är värt att ta reda på i nästa anställningsintervju? Kanske något att fundera över i relation till dig själv? Kanske något att tänka på om du jobbar med att leda andra?

Just nu utmanas mitt Growth Mindset då jag är mitt i en Kickstarter-kampanj för The Book Of Collaboration - en serie mini-böcker med hands-on modeller och verktyg för att skapa effektiva och engagerade team. När vi inte fick den fart vi förväntade oss på crowdfundingkampanjens första dygn så ville jag bara dra ett gammalt täcke över mig. Jag låg hemma i soffan, i fosterställning, och kände mig riktigt misslyckad. Ville bara ge upp. Min hjärna var fixerad.

Men människor i teamet sa: Vad bra, vad kan vi lära oss av detta? Ska vi testa det här? Hur kan jag hjälpa dig?

Genom aktivt självledarskap och bra människor omkring mig så kom jag upp på fötterna igen. Re-boot. Jag fortsatte att be om feedback och råd, tog emot hjälp, testade nya saker och använde mig aktivt av kunskap jag redan hade. Det hjälpte, och nu har vi både momentum och en plan framåt.

På arbetsplatser handlar det alltså om att skapa en kultur där growth mindset frodas. Viktigast av allt, en hög psykologisk trygghet där medarbetarna vågar komma med idéer, ge och ta emot feedback, testa och ibland misslyckas. Men också, att uppmärksamma och uppmuntra lärande. Att tro att alla kan utvecklas och aktivt satsa på allas utveckling.

Lyssna efter ett stärkande språk. Vilken strategi testar vi framåt? Vad ska vi göra mer av? Vad lärde du dig? Vem kan lära dig mer om det här?

Där du hittar det språket vill du jobba.

Där du hittar det kommer tillväxten som ett brev på posten.

Läs mer