Sök

Youtube dumpar priserna på annonser i Sverige – ner 20 procent

YoutubeAnnonsering

Youtube sänker priserna kraftigt på annonser i Sverige. Foto: Istockphoto

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Stark tillväxt – ändå sänker Youtube priserna.

Youtube som ju dominerar online-tv sänker priset för annonser på videoplattformen kraftigt kan Breakit avslöja.

För premiumprodukten, den reklamfilm som kommer i början av klippen och som inte går att klicka bort, sänks priset med hela 20 procent.

Förändringen kommer efter att Youtube under flera år har höjt priserna ganska rejält, under 2015 två gånger dessutom. Med den nya prisdumpningen, som gäller från den första januari, är man nu tillbaka på samma nivå som tidigare.

Men priset för annonser i våra grannländer Finland, Norge och Danmark sjunker inte lika kraftigt och i USA har Youtube till och med flaggat för att det kommer att bli dyrare att annonsera.

“Allt tyder på att Youtube har tänkt om kring vilket sätt som ger mest inkomster – i alla fall här i Sverige” säger Erik Wisterberg i Breakits podcast.

Förra året ökade annonsköpen med 21 procent och det är just onlinevideo och sociala medier som växer så det knakar. Att då sänka priserna kan låta lite korkat.

Men det finns flera orsaker till det säger Erik Wisterberg i podden.

Dels ökar trafiken till Youtube hela tiden – de har helt enkelt fler tittningar att sälja och då sänker man priset för att öka volymen annonser.  Och dels vill Youtube ta marknadsandelar speciellt nu när Facebook gör en stenhård satsning på video.

Tidigare har Youtube också haft problem med att annonser visas i klipp med stötande innehåll. Lyckas man få bukt med det, samtidigt som man sänker priserna är chanserna stora att man kan locka över annonsörer från de mer traditionella tv-kanalerna.

Vill du veta mer om Youtubes prissänkningar bland annat om hur det kan påverka de svenska influencernätverken – lyssna på senaste avsnittet av Breakits podcast här. 

Läs mer