Wish-anställd om Postnords nya avgift på Kinapaket: "Straffar oss"

Breakit - Wish-anställd om Postnords nya avgift på Kinapaket: "Straffar oss"
Foto: Caroline Englund
Caroline Englund
Caroline Englund
Reporter

"Vi beklagar situationen, det här straffar oss som företag". Så skriver en medarbetare på Wish:s kundtjänst till en svensk kund.

Caroline Englund
Caroline Englund
Reporter

Den ändrade hantering av Kinapaket som Tullverket och Postnord har kommit överens om har upprört många svenska konsumenter.

Intresset för att handla prylar från sajter som Wish och Alibaba har ökat enormt det senaste året och hittills har det inte tagits in någon moms på försändelser som har ett värde under drygt 200 kronor.

Men nu blir det ändring på det. Från och med 1 mars ska moms tas in från första kronan på försändelserna och utöver momsen tillkommer en hanteringsavgift på 75 kronor.

Flera konsumenter har vänt sig till plattformen Wish:s kundtjänst och uttryckt sin oro för att det i framtiden kommer att bli dyrare att köpa saker från Kina.

Nu har några av kunderna fått svar. I en Facebookgrupp delar en privatperson med sig av en kundtjänst-konversation, och flera andra bekräftar att de fått samma svar när de har skickat frågor, skriver E-handel.se.

“Jag vill verkligen beklaga denna situation som straffar både er kunder samt oss som företag”, skriver kundtjänstmedarbetaren Thea, som säger sig arbeta för Wish-teamet.

Thea skriver också till kunden att hon hoppas att varan ska komma fram innan avgifterna läggs på och att Wish “tråkigt nog” inte har någon lösning på hur de ska få varorna att bli avgiftsfria i dagsläget.

Enligt Wish:s kundtjänst kan den som väljer att inte hämta ut sin vara på grund av de pålagda avgifterna få tillbaka sina pengar.

Läs fler artiklar
LÄS MER