Raketech fördubblar personalstyrkan – “Vi har byggt ett helt nytt bolag”

Breakit - Raketech fördubblar personalstyrkan – “Vi har byggt ett helt nytt bolag”
Michael Holmberg. Foto: Tobias Blixt
Tobias Blixt
Tobias Blixt
Reporter

Raketech växte kraftigt under 2017. Nu väntar nya förvärv – och en satsning på kvalitet.

Tobias Blixt
Tobias Blixt
Reporter

Raketech är ett svenskt, Malta-baserat bolag som jobbar med affiliatemarknadsföring. Det innebär att de köper domännamn som sedan används för att slussa trafik vidare till spelbolag, i likhet med exempelvis börssuccén Catena Media.

Bolaget får betalt från spelbolagen när någon de slussat vidare blir kund och börjar spela.

För drygt ett år sedan tog Raketech in över 600 miljoner kronor i riskkapital, och sedan dess har bolaget gått från 55 till 115 anställda – samt gjort nio förvärv av andra bolag.

Samtidigt säger de sig ha genomfört en helomvändning i hur man arbetar.

“Vi har anställt vår egen ombudsman och vi har gjort en code of conduct för hur vi ska arbeta ansvarsfull. Vi går i främsta ledet för att affiliatebranschen ska bli mera mogen”, säger Michael Holmberg, vd på Raketech, när han träffar Breakit.

“Vi har gjort den här förändringen för att vi har sett från ägare, styrelse och ledning att det är på det här sättet vi ska driva företaget.”

Raketech var i blåsväder under augusti 2017 då de använde sig av en sajt som var snarlik den till barnorganisationen Barnverket, för att slussa vidare besökare till en spelsida. 

Ett olyckligt misstag enlig Michael Holmberg, som säger att de stängde ned flera sidor i samband med att Raketech genomgick sin förvandling förra året.

Han berättar att fokus nu ligger på att erbjuda ett fåtal produkter med kvalitativt och interaktivt innehåll.

“I och med att vårt sökande har blivit mer sofistikerat så ställer vi högre krav över vad vi vill se. På stora sidor som Booking.com och Hotels.com, där kan du ställa in datum när du vill åka och hur många nätter du vill sova. Det är så vi försöker jobba nu, med mer interaktivitet och högre kvalitét”, säger han.

Till Raketechs populärare produkter hör Tvmatchen, en sida och app där besökare kan vilka tider och kanaler som gäller för olika idrottsevenemang. Men på sidan finns också speltips och länkar till olika spelsidor, liksom länkar till spelportalen Betting.se, som också ägs av Raketech.

Det är i den här typen av material som Michael Holmberg ser framtiden för affiliate marketing. Genom att vända sig till besökare som återvänder till hemsidorna för att de finner ett värde i innehållet.

“De små sidorna får ingen trafik. Det är de stora produkterna, de 20 produkter som vi arbetar aktivt med, som står för över 80 procent av de vidareslussade besökarna”, säger han.

Nu ska Raketech fortsätta växa, och det sker inom tre huvudområden.

"Dels växer vi i det vi kallar Raketech core, som är vår kärnverksamhet. Sen har vi Raketech lab, som är vår innovationshub. Vi fortsätter att växla upp och tänker växa genom att satsa på fler förvärv", säger Michael Holmberg.

Raketech grundades 2010 av Johan Svensson och Erik Skarp, som båda började sina karriärer som professionella pokerspelare.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel