Sök

TV4 gör sig av med talangnätverket ENT: "Det är ett naturligt steg"

ENT

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Influencernätverket ENT förvärvas av Bonnier Magazines & Brands.

Redan våren 2015 kunde Breakit avslöja TV4:s planer på att skapa ett talangnätverk, liknande United Screens och MTG:s Splay. När satsningen, som kom att heta ENT, senare presenterades fanns flera Youtube-stjärnor med.

För Bonnier-ägda TV4 var satsningen bland annat ett försök att nå en yngre målgrupp, den som idag konsumerar rörlig bild via främst Youtube. Tanken var att TV4 skulle dra nytta av profiler i sociala medier, och även kunna sälja exponering i deras flöden till sina annonsörer.

Men det blev en tuff start för ENT. Ett år efter lanseringen hade bolagets profiler drygt 40 gånger färre visningar än rivalerna. 

Nu står det klart att TV4 gör sig av med sitt nätverk. I ett blogginlägg meddelar TV4 att Bonnier Magazines & Brands förvärvar ENT.

“För TV4:s del är det här ett naturligt nästa steg. Vi har under den senaste tiden satsat allt hårdare på den total-tv-upplevelse som vi erbjuder, och som bygger på att driva konsumtion på våra egna plattformar. Som TV4 och TV4 Play, C More, Fotbollskanalen och Köket”, skriver Mathias Berg, operativ chef på TV4 och Cmore i blogginlägget.

Bonnier Magazines & Brands äger sedan tidigare även influencerbolaget Tailsweep, som var ett av de första bloggnätverken i Sverige när det grundades 2007.

“Att ENT nu också blir en del av detta innebär ett ännu starkare fokus på influencers, och ökad kraft. Med en fortsatt nära koppling till TV4”, skriver Mathias Berg.

“Det är bra för både ENT-talangerna, affärerna, Bonnier Magazines & Brands och TV4.”

Idag har ENT runt 80 profiler i sitt stall.

Breakit kunde nyligen avslöja att Sanny Ekstrand, ENT:s chef, även var delägare i bolagets storkonkurrent United Screens, som tidigare i år såldes till RTL Group.

Läs mer