Ideal of Swedens mobilskal går som tåget – "Ska omsätta 400 miljoner"

Breakit - Ideal of Swedens mobilskal går som tåget  – "Ska omsätta 400 miljoner"
Joachim Lindström och Filip Umme.
Towe Boström
Towe Boström
Reporter

Ideal Of Sweden, som säljer mobilskal och tillbehör, har utvecklat sig till en riktig framgångssaga.

Towe Boström
Towe Boström
Reporter

För tre år sedan packade grundarna Joachim Lindström och Filip Umme mobiltillbehör i garaget hemma i Norrköping. De var nära att gå i konkurs tre gånger och började sälja av personliga ägodelar för att hålla företaget på fötter.

I dag är läget ett helt annat – och det var en självsäker vd som uttalade sig om omsättningen redan i somras.

"I år kan inget stoppa oss från att nå 150 miljoner i omsättning", sa Joachim Lindström då.

Så blev det också. Ideal Of Sweden omsatte 165 miljoner kronor under förra året med en vinst kring 20 miljoner kronor. Det är ett rejält uppsving från omsättningen på 47 miljoner kronor 2016. 

I år räknar bolaget med att den snabba framfarten ska fortsätta.

”Vi budgeterar för en omsättning på cirka 400 miljoner kronor med bibehållen lönsamhet”, säger Joachim Lindström till Breakit.

Företaget satsar på att vara trendsättande inom tillbehör till mobiltelefoner och hämtar inspiration från de internationella modehusen.

Nyckeln bakom framgångssagan stavas bland annat influencers – profiler med stora följarskaror på nätet – och en stark närvaro i sociala medier, enligt grundaren.

”Vi satsar mycket på volym och såklart influencers med rätt profil. Vi samarbetar med över 10.000 influencers globalt och det växer snabbt”, berättar Joachim Lindström.

Ideal arbetar bland annat med profiler som Kenza och Bianca Ingrosso. I höst ger man sig ut på en ”influncer tour” med 40 lanseringsevent i städer världen över. 

I dag utgör e-handeln på den egna plattformen hälften av omsättningen. Under Black Friday registrerades exempelvis 80.000 ordrar över helgen.

”Nyckel till detta är en mycket lojal kundbas liksom framgångsrik marknadsföring i framförallt sociala medier. Vi har kommit igång bra internationellt och en stor del av volymen kom från utlandet”, berättar Joachim Lindström.

Ideal säljer även i butik genom återförsäljare i 45 länder fördelat över 8000 butiker. Företaget har bland annat slutit avtal med japanska telekomjätten Softbank och Telsta i Australien.

Bolaget har även varit ute på en offensiv rekryteringsturné och växt till 45 anställda. Raisa Räisänen från Wakakuu har klivit in som marknadschef och Niclas Hemminger, tidigare e-handelschef på Indiska, bossar nu över Ideals e-handel. Det senaste tillskottet är Joakim Grip som lämnat rollen som finanschef för Whyred för att axla samma position hos Ideal Of Sweden. 

Trots att den fysiska handeln utgör en utmaning för många handlare satsar Ideal på fler fysiska butiker. I dag finns en konceptbutik på Arlanda och fyra-fem nya butiker planeras under året. 

”Vi ser fysiska butiker som en viktig kanal för kundupplevelsen och viktigt strategiskt ur ett varumärkesbyggande perspektiv”, säger Joachim Lindström.

Ideal Of Swedens resa är inte helt olik klockkungen Daniel Wellington som blivit en maktfaktor i sociala medier – men även satsar på fysiska butiker. 

Grundaren säger att Daniel Wellington är ett bolag som inspirerat dem och fått dem att vilja göra en liknande resa.

”Ser man till Daniel Wellingtons tillväxt i samma fas så ligger vi i bra takt mot dem. Jag ser ingen anledning till varför vi inte skulle kunna göra samma resa som dem", säger Joachim Lindström.

Under förra sommaren gick Eequity in med 21 miljoner kronor och i slutet av förra året stängdes ytterligare en runda på 80 miljoner kronor för att finansiera tillväxten. Eequity, den största externa ägaren med 21 procent, ökade då sitt innehav och fonden CNI gick in som ny investerare. 

Grundarna äger idag cirka 47 procent av bolaget.

Här kan du läsa mer om Daniel Wellington-grundaren Filip Tysanders resa och miljardvinst.

Läs fler artiklar
LÄS MER