Sök

Nytt rekord för näthandeln – här är vinnarna och förlorarna

Postnorde-handel

Foto: TT

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

E-handelns framfart fortsätter och står nu för 9 procent av Sveriges totala detaljhandel.

Det visar en ny rapport som tagits fram av Postnord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

E-handeln i Sverige växer kraftigt och i år landade ökningen på 16 procent, vilket innebär att branschen omsatte cirka 67 miljarder under 2017. Tittar man bara fem år tillbaka i tiden låg e-handelns omsättning i Sverige på 31,6 miljarder kronor.

"Det mest intressanta i den här rapporten är att vi nu ser att e-handeln står för majoriteten av all tillväxt inom sällanköpsvaruhandeln, och det kommer att få konsekvenser på sikt" säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på Postnord till Breakit.

Om e-handeln utvecklas i samma takt som den gjort hittills kommer den om fem år ha fördubblats.

"Det ställer nya krav på detaljister och leverantörer. Redan idag har det förändrade konsumentbeteendet påverkat hur detaljhandelslandskapet ser ut, men handeln har ständigt förändrats – det går bara snabbare nu", säger Carin Blom.

Det vi handlar mest online är idag kläder och skor, vilket har lett till bekymmer för många fysiska butiker som har haft svårt att hänga med i skiftet. Det har inte minst märkts hos klädjätten H&M som misslyckats med att nå sina försäljningsmål och nu kommer att satsa hårt på att vidareutveckla sina fysiska butiker.

H&M:s testar just nu olika koncept, bland annat med kaféer i butikerna, färre varor och mer exklusiv inredning, för att kunderna ska bli mer benägna att besöka de fysiska butikerna.

Modebranschen ses tillsammans med elektronikbranschen som den bransch där de fysiska butikerna har det som allra tuffast.

Köpcentren, som mellan 2015 och 2017 tappat 11 procent av den yngre generationen, som hellre handlar via mobilen, har också tvingats tänka om. Även där satsas det nu på mer service, upplevelser och tjänster som till exempel gym och lekland vägg i vägg med butikerna.

“Viktiga faktorer för att frodas i det nya detaljhandelslandskapet kommer att vara att kartlägga kundresor, förstå konsumentbeteendet och snabbt utveckla sitt erbjudande efter detta. Det här kan vara den riktiga vattendelaren för vilka som lyckas fånga konsumenternas hjärtan framöver och vilka som inte gör det”, säger Carin Blom.

Den varugrupp som ökade mest på nätet förra året var leksaker och barnartiklar. Den ökade med 23 procent jämfört med året innan.

"Det handlar om stressade småbarnsföräldrar som är en viktig målgrupp för e-handlarna," säger Carin Blom.

Läs mer